Пълно с болка писмо написаха наследниците на знаменития аниматор Тодор Динов (1919-2004), един от основателите на българското анимационно кино, до медиите и Министерството на културата. В него Блага и Жана Динови и Живка Донева обясняват негодуванието си от документалния филм „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“, заснет от Мина Милева и Весела Казакова. Лентата е за художника-аниматор Антоний Траянов (1938-2013), създал „Сънчо“, но останал неизвестен за широката публика заради Държавна сигурност, смятат авторките на филма. В него се твърди още, че Траянов е автор на филма „Тримата глупаци“ и „Умно село“ на Доньо Донев (1929-2007) и на други от най-прославените български анимационни филми.
В писмото на наследниците на Тодор Динов е показана друга истина за описаните в „Чичо Тони…“ събития.
Вижте писмото:
ДЕКЛАРАЦИЯ
От Блага Динова, Жана Динова, Живка Донева
Обръщаме се към всички институции и медии по повод „документалния“ филм „Чичо Тони, тримата глупаци и ДС“ широко рекламиран от авторките Мина Милева и Весела Казакова по всички студия на националните телевизии. С този „документ“ те се опитват да подменят истинската история за създаването на българската анимационна школа и катедрата по анимация в НАТФИЗ, създаването на шедьоврите на анимационното ни кино, известни по цял свят и носители на авторитетни награди. Грубо и тенденциозно се отнемат авторските права /които са безспорни/, рушат авторитетите на техните създатели чрез непочтени манипулативни хватки като инсценировки на часове по анимация на Антон Траянов, който не е бил и не може да бъде преподавател поради липса на образование, което законът и преди, и сега не допуска.
Използват се студенти от друг университет /не негови/ за масовка на фалшиви, измислени и несъстояли се лекции. Нагло и с изненадващо самочувствие Антоний Траянов се самообявява за автор на „Тримата глупаци“, „Лека нощ деца“ и др. Образите на истинските създатели са окарикатурени обидно, като се използват квалификации и се изтъкват неверни факти от биографиите им. Манипулират се големи имена от световната анимация – Боривой Довникович с цел да се легитимира кражбата на авторските права, на истинските им носители, както и да бъде унищожена тяхната биография чрез недопустимо изопъчаване на фактите. Не се представя нито един легитимен документ в защита на лансираната тезa от авторките, което е непрофесионално за един „документален филм-кауза“. Реваншистки внушения с политически привкус. Изключително удобно в настоящия момент! Браво!
Кадър от филма „Чичо Тони, Тримата глупаци и ДС“ на Мина Милева и Весела Казакова.
Творческият процес едва ли има политически и партийни пристрастия и то в изкуство като анимацията. Българската школа става световно известна именно с критиката си на строя и то във времето на разгара на Студената война. Едва ли това признание и награди са били очаквани и планирани от Партията-кърмилница /филмография: „Маргаритка“, „Ябълката“, „Гръмоотвод“, „Умно село“, „Де факто“ и много други./ По тази причина се намериха подли номера и хора, чрез които беше разбита Студия за анимационни филми-София. Беше изгонен Тодор Динов… 1972 г. на петдесет и три години…
Изненада! След близо едно десетилетие студентите от първия випуск на катедрата по анимация към НАТФИЗ повториха успеха на своите учители… Така е и днес – Велислав Казаков, Златин Радев, Румен Петков, Христо Стамболиев, Любомир Христов, Иван Танкушев, Господин Неделчев и др.
Това явно дразни! За това е и тази реваншистка акция, неморална, след смърта на хората създали феномена Българска Анимация.
Да изговориш „Истината-болезнена“, да бъдат оклеветени и дискредитирани по безобразен начин доказани личности и творци…, защо?
Когато отговорим на въпроса „Кому е изгодно?“, ще се разбeрe истината – болезнената.
Защо Антоний Траянов е „дарил“ чрез своята дъщеря Валентина на френската национална филмотека 12 dvd с ценни и неиздавани филми от 60-те и 70-те години на миналия век, над 200 оригинални рисунки от филми върху паус и плаките по които са заснети шедьоврите на редица автори?
Защо не ги дари на българската национална филмотека? От къде ги има? Как са изнесени?
Това е архив на българското кино, а носителите на авторските права са други и тяхното съгласие не е потърсено. Биографията на Ан. Тр., която е представена във Франция, е невярна!
Приписано му е авторство на филми, които не са негови; неверни факти като постъпването му в Киноцентъра през 1958 г.!? Лъжа! Киноцентър има след 1963 г. Истината е, че Ан.Тр. няма творчески потенциал за режисьор. Чудесен аниматор-изпълнител и фазовчик. Толкова! За автор се изискват други качества.
За съжаление създателките на този филм и тук не са успели. Образът на главния герой чичо Тони е представен като едно маргинално хленчещо старче, което се мъчи да ни убеди колко са лоши другите, защото са ДС.
Моля авторките в следващото си гостуване в студията да покажат документални доказателства за принадлежността на Тодор Динов към ДС и висши партийни структури, както и доказателства за авторството на Ан. Тр.
А въпросът остава: Защо след като Тодор Динов-виновникът е изгонен, не се разгъна талантът на Ан. Тр.? Защо не надмина със своите филми успеха на „Тримата глупаци“ и Доньо Донев?
Явно авторките са търсили известност чрез скандал, стар и евтин трик, много експлоатиран.
Съжаляваме, че участваме в популяризацията на този кинопродукт, но желанието на М.М. и В.К. беше да се изговори Истината…
С поздрав Блага и Жана Динова
Живка Донева
13.12.2013г. София
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение