Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Дори Ани Лейбовиц не може да прикрие панаира на предразсъдъците в киното

В търсене на расовото многообразие холивудският брой на списание „Венити феър“ се провали в опита си да отрази адекватно реалността

Отляво надясно: Джейн Фонда, Кейт Бланшет, Дженифър Луорънс, Виола Дейвис, Шарлот Рамплинг, Бри Ларсон, Рейчъл Уайз, Лупита Нионго, Алисия Викандер, Гугу Мбатха-Роу, Хелън Мирън, Сирша Ронан и Даян Кийтън. Снимка: Ани Лейбовиц за „Венити феър“ - Дори Ани Лейбовиц не може да прикрие панаира на предразсъдъците в киното

Отляво надясно: Джейн Фонда, Кейт Бланшет, Дженифър Луорънс, Виола Дейвис, Шарлот Рамплинг, Бри Ларсон, Рейчъл Уайз, Лупита Нионго, Алисия Викандер, Гугу Мбатха-Роу, Хелън Мирън, Сирша Ронан и Даян Кийтън. Снимка: Ани Лейбовиц за „Венити феър“

Всяка година списание „Венити феър“ представя по един холивудски брой със звездна снимка от Ани Лейбовиц, на която чудновата компания от популярни актриси е събрана в опит да демонстрира моментното състояние на индустрията. Актрисите – облечени стилно, но подредени в неудобни пози, ни дават шанс да видим за кои от тях се шуми най-много много преди раздаването на Оскарите. Самият им избор е важен, заради което някои предишни издания са били доста спорни. Такъв беше случаят с изцяло белия брой от 2010-а, пише Бенджамин Лий в „Гардиън“.

Тази година всички са по-чувствителни. В средата на сезона на наградите се оказахме посред скандал заради липсата на многообразие, който доведе до по-големия разговор за неравните възможности на актьорите с цвят на кожата, различен от белия. Последните 12 хвърлиха светлина и върху една индустрия, която все още плаща по-малко на жените, отколкото на мъжете, и предлага по-малко роли на актрисите, надхвърлили 50 – както споделиха някои звезди.

Така че тазгодишният брой на „Венити феър“, появил се в петък, има някакъв бизнес и пиар-смисъл със своята изцяло дамска и разноцветна компания, сред която има и по-възрастни актриси. По традиция снимката е на тройно фолио. След новите избранички са Джейн Фонда, Кейт Бланшет и Виола Дейвис: за първи път от 1999 г. тъмнокожа жена се появява на главната корица, а за първи път въобще – тъмнокожа жена над 30 години. При разгъването на фолиото към нея се присъединяват Лупита Нионго и Гугу Мбата-Роу – колкото и освежаващо е да видим уважение към расовото многообразие, изборът е някак невпечатляващ.

vanity fair2

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Миналата година без съмнение беше успешна за Виола Дейвис – но не в киното. Нейните роли в трилъра „Лила и Ив“ и провала на Майкъл Ман „Хакер“ ще бъдат забравени, но работата й тв сериала „Как да ни се размине за убийство“ я задържа в светлината на прожекторите. Включването й във фотосесия, която осветява киноталантите, е неволно, но изобличително отражение на факта, че киното все още изостава от телевизията по отношение на многообразието.

Лупита Нионго пък беше част от най-големия филм на 2015-а – „Междузвездни войни: Силата се пробужда“, но ролята й бе сведена до motion-capture герой – и независимо от Оскара й за „12 години робство“, през последните две години никой не е виждал актрисата на екрана.

Британската актриса от смесен произход Гугу Мбата-Роу несъмнено е изгряваща звезда (всеки, който я е виждал в Beyond the Lights, може да свидетелства за таланта й), но неблагодарната роля на любимата на Уил Смит в посредствената драма „Сътресение“ и участието й в смехотворния антихит „Пътят на Юпитер“ едва ли са повод за гордост.

По подобен начин и възможността за избор на комерсиално успешни възрастни актриси е депресиращо малка. Включването на Джейн Фонда е голям удар за нея, но единствената й голяма изява през годината в киното бе камео-роля с една сцена в „Младост“ на Паоло Сорентино – а много повече хора знаят Фонда, както и Дейвис, от работата й в комедийния сериал на Нетфликс „Грейс и Франки“.

Даян Кийтън, която се появява в десния ъгъл със собствените си дрехи, имаше само една роля през 2015-та: майката в лесно забравимата комедия „Коледа със семейство Купър“. И нейната сила е на малкия екран – предстои да я видим задно с Джъд Лоу в драматичния минисериал на HBO „Младият папа“. Номинираната за „Оскар“ Шарлот Рамплинг има ценен принос с ролята си в „45 години“ сред най-добрите, но това е първото й изпълнение за голям екран от доста време насам.

Хелън Мирън си остава изключение, също както и Мерил Стрийп, като продължава да си намира роли в киното след годината, в която получи две номинации от Актьорската гилдия – за „Woman in Gold“ и „Тръмбо“.

Така, макар на пръв поглед снимката да създава впечатление за многообразие, тя всъщност е поредният ярък знак, че киноиндустрията все още дава повече шансове на младите, бели жени. През годината видяхме Дженифър Лоурънс в главната роля на блокбъстър, спечелил 651 милиона, и във филм с номинация за Оскар, докато изгряващата звезда Алисия Викандер се появи в шест филма и също е сред посочените от Академията пет най-добри актриси в категорията си.

„Венити феър“ прави смел опит да подчертае многообразието, но фактите говорят, че поне на големия екран тъмнокожите жени получават много по-малко възможности от белите си колежки. И няма достатъчно добър фотограф, специалист по Фотошоп или дреха, които да прикрият това.


Бел. ред. – заглавието е на „Площад Славейков“, оригиналното е „Защо посветената на холивудското многообразие корица на „Венити Феър“ не успя да прикрие предразсъдъците в индустрията“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах