Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Достъпът до Двореца – (не)възможен

Дискриминира ли НДК хората с увреждания?

Въпреки надписа „Служебен вход“, А4 вече е основният, постоянно работещ вход на НДК. Рампата за хора в неравностойно положение, която води до входа, е вдясно. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков - Достъпът до Двореца – (не)възможен

Въпреки надписа „Служебен вход“, А4 вече е основният, постоянно работещ вход на НДК. Рампата за хора в неравностойно положение, която води до входа, е вдясно. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Доверието в институциите пада под критичното ниво. Това често е заслужено и може да е животоспасяващо, но в някои случаи може и да е животозастращаващо – такъв например е случаят с антиваксърите. Ето още три конспиративни теории, които въпреки обясненията на съответните институции и хората, които работят там, са широко разпространени:

А. Ако минете по тъмно край Лъвов мост, ще бъдете заклани и изнасилени от сирийци;

Б. В БАБХ мразят дребния рогат добитък и искат да го евтаназират, за да съсипят неговите стопани;

В. (Това е най-новото) НДК дискриминира хората в неравностойно положение, като не им осигурява достъп до най-голямото обществено пространство за култура в столицата.

Точки А и Б дори няма смисъл да ги обсъждаме, но В звучи далеч по-достоверно – преди всичко и най-вече, защото България наистина е доста неудобно място за хора с увреждания и двигателни затруднения. Но макар и твърде бавно, безбройните препятствия, които трябва да преодоляват тези хора при всяко излизане от къщи, намаляват. Това само по себе си не е достатъчно – последният скандал в тази посока показва, че осигурените нови възможности трябва да бъдат разгласявани далеч по-настоятелно.

Скандалът започна от един статус във Фейсбук на поета Росен Карамфилов:

„Живеем в държава, в която ако си в инвалидна количка, не можеш да отидеш на театър. Току-що от Нов Театър – НДК ми заявиха, че има поне двайсет стъпала до залата и асансьор, разбира се – няма. И рампа няма. От Национален дворец на културата – НДК са толкова мили, любезни и безхаберни. И до „Перото“ няма достъп през повечето време, само да ви светна! Трябва да се минава отвън, защото главният вход на НДК през по-голямата част от деня е затворен! И като не познаваш никой от охраната – да му дръннеш едно телефонче по нашенски – как да ти отворят?!

Няма „Антихрист“ по Емилиян Станев за различните! Няма и още куп представления! Културата става недостъпна, ако си различен. (…)“

Възмущението му бе одобрено и прието със съчувствие от над 150 души, а статусът му бе споделен от трийсетина, сред които и мои Фейсбук-приятели. Когато го прочетох, си спомних, че преди близо година, в края на 2017 г., когато ремонтът на НДК по повод предстоящото европредседателство вече бе почти завършен, двама министри и ръководството на НДК организираха оглед на сградата – присъстващите журналисти се убедихме лично, че достъп за хора с колички бе осигурен навсякъде – имаше рампи, специални асансьори, тоалетни, които отговаряха на всички европейски изисквания. Да не би да ги бяха демонтирали след отпътуването на евродепутатите? Спомних си и че през март 2018 г. НДК получи сертификат за „изградена достъпна архитектурна среда“.

Междувременно след поста на Росен Карамфилов познати и приятели започнаха да споделят в социалната мрежа с възмущение и за други недостъпни зали в НДК, освен „Перото“ и Нов театър. Затова още на следващия ден реших да се уверя лично какъв е достъпът за посетители в неравностойно положение в НДК. И открих две неща. Първо – всички зали, салони, клубове и фоайета на НДК имат осигурен достъп за хора с увреждания. Второ – възмущението на Росен Карамфилов и всички останали в социалната мрежа е съвсем основателно. Те просто не е имало как да разберат това.

Да започнем от литературния клуб „Перото“. Досега там се влизаше от две места – отвън откъм парка по широко и дълго стълбище, което не е снабдено с рампа (но вероятно скоро и това ще се случи), но за хора с колички достъп имаше само през централния вход. През централния вход се стигаше и до театър „Азарян“ – досега. След края на европредседателството от НДК обявиха, че от съображения за сигурност въвеждат някои ограничения за достъпа през централния вход. Той ще се отваря само при големи събития – изложения, базари, както и няколко часа преди големи концерти в зала 1.

Достъп до „Перото“ изглежда, че няма, но всъщност има – отвътре. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Когато Росен Карамфилов се е опитал да стигне до „Перото“, централният вход е бил заключен. Не е имало нито указателна табела, нито портиер, от които да научи, че основен денонощен вход вече е А4. Не е имало кой да го упъти към вход А4, откъдето пътят за „Перото“ е лесен, защото клубът е на същото ниво, на партера – и после наляво по продължение на вътрешността на сградата. На същото ниво, без да се налага ползването на рампи, се намира и входът за колички на зала 42, както и Билетният център.

Основният вход на НДК вече е А4. Снимка: Орлин Огнянов/НДК

С асансьори 11 и 12 (вляво от вход А4) се стига до ниво – 1, където се намира театър „Азарян“, а също и „Нов театър“. На всеки етаж са разположени и санитарни възли, оборудвани за хора в неравностойно положение. Достъпен за тях от 8 до 20 ч. е и вход Б2 (откъм Моста на влюбените), ни информираха от Пресцентъра на НДК.

Рампа за хора в неравностойно положение вдясно от „Нов театър“ отвежда до вход към сградата. Снимка: Орлин Огнянов/НДК

Всички рампи в сградата са обновени при ремонта и отговарят на европейски стандарти. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

НДК разполага със санитарни възли, оборудвани за хора в неравностойно положение, на всеки етаж. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Що се отнася до „Нов театър“, където Росен Карамфилов не е успял да влезе, техните външни наематели и служителят на входа явно не са знаели, че има и осигурен достъп за хора в неравностойно положение, обясниха от пресцентъра на Двореца. Но това не е оправдание – освен, че са изградили достъп, от НДК е трябвало да го направят и лесно откриваем.

Проблем, разбира се, има – но той не е не дискриминационен, а комуникативен. Вероятно и ние, медиите, не сме обяснили добре, че сградата има пълен достъп за хора в неравностойно положение, а от НДК не са обозначили достатъчно ясно как тези хора да се възползват от този достъп. От пресцентъра на НДК ме увериха, че вече работят по въпроса. Предстои изготвяне и поставяне на информационни указателни табели, междувременно всички портиери и охранители в сградата са инстуктирани да информират и упътват посетителите по възможните маршрути.

Най-голямата и посещавана сграда за култура у нас осигурява пълен достъп на хората с увреждания, но те няма как да се възползват от него, ако не знаят за него. Дано покрай възмущението на Росен Карамфилов, както и на много други в социалните мрежи, повече от тези хора научат, че в НДК няма недостъпни за тях места.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах