Животът на Кевин Спейси може да се раздели на две: преди и след 2017-а. Всички, които се интересуват от филмите му, театралните му спектакли, гледат телевизия и имат достъп до интернет, знаят какво се случи с него през октомври миналата година. А останалите могат да си купят биографията му „Поглед отблизо“, която издателство „Бард“ сега пуска на родния книжен пазар. Тя е разказ за живота на актьора преди катастрофата в личния и професионалния му живот. Впрочем, доста преди този крах.
Ще цитираме анонса на „Бард“ за изданието:
„Кевин Спейси е смятан за един от най-талантливите актьори сред своето поколение. Списание „Емпайър“ го обявява за „Най-велик актьор на 90-те години“, а в допитване на „ФилмФор“ през 2001 г. е поставен на трето място при определянето на стоте най-добри филмови звезди на всички времена. Спейси е два пъти носител на „Оскар“ и жъне не по-малко успехи на театралната сцена, особено след назначаването му за художествен ръководител на лондонския „Олд Вик“ през 2003 г. Същевременно, подобно на най-популярния си екранен герой Кайзер Созе, продължава да е загадъчна и тайнствена фигура, ревниво пазеща личния си живот, и често е лаконичен в интервютата. „Поглед отблизо“ – първата публикувана биография на Кевин Спейси – проследява корените и кариерата на този енигматичен мъж“.
В анонса издателството пропуска да посочи кога е издадена книгата: 2010 г. Не коригира и бележката на последната корица: най-популярният екранен герой на Спейси отдавна не е Кайзер Созе (ролята в „Обичайните заподозрени“, за която получава „Оскар“), а Франк Ъндъруд от „Къща от карти“. Не посочва също и детайли за авторката на биографията.
Ще започнем от авторката. Робин Тамблин публикува сама, без издателство зад гърба си, биографията на Кевин Спейси. Твърди, че го е направила, за да не харчи излишни пари по отпечатването на копия и изпращането им до издателствата и да си спести отхвърлянето им, както е станало с една от предишните ѝ книги – „Кралят на Холивуд“ (за Кларк Гейбъл). Така, обяснява самата тя, биографията на Спейси ѝ струвала 306 лири.
Робин Тамблин е добре позната на феновете на Кевин Спейси като негов „сталкер“ – крайно обсебен почитател, който го следи постоянно и го причаква на места, където е възможно да се появи – например в лондонския театър „Олд Вик“, където Спейси работеше като художествен директор.
„Поглед отблизо: Кевин Спейси – първите 50 години“, както е цялото заглавие на книгата в оригинала, не е официална биография на актьора. Спейси отклонявал опитите на авторката да се срещне с него и в „Олд Вик“, и другаде. Тамблин споделя, че за биографията все пак е общувала с някои „близки“ на Спейси, като по-големия му брат Рандал. А фокусът на книгата ѝ са отношенията на актьора с баща му. Според изказвания на брат му след излезлите обвинения срещу Спейси, баща им подлагал Рандал на сексуално насилие. Тези детайли обаче не са известни по времето, когато е писана т.нар. биография.
След обвиненията срещу Кевин Спейси в сексуално насилие в края на 2017-а, кариерата му рухна. Той бе уволнен от сериала „Къща от карти“, участието му във филма „Всичките пари на света“ бе изрязано и презаснето от друг актьор, предложенията за нови роли секнаха, а в „Олд Вик“, където Спейси работи до 2015-а, отвориха анонимна пощенска кутия за оплаквания срещу него. Междувременно „Скотланд Ярд“ се зае да разследва обвиненията срещу Спейси.
Действително е смайващо, че един от най-известните актьори в света, двукратният носител на Оскар, до 2010-а успява да се изплъзне на биографите да представят разказ за живота му – в контекста на днешния ден обаче се разбира защо Кевин Спейси винаги е бил изключително лаконичен за личния си живот. Смайващо е и решението на издателство „Бард“ да публикува книга за Спейси, в която не е описан рухналият му живот. Защото няма как иначе да се определи, освен като заблуда, представянето на четиво с изтекъл срок на годност като ново, пропускайки уточнението още в заглавието, че е разказ за живота на Кевин Спейси до 50-ата му година. Некоректно е да бъде продавана версия за живота му в контекста на „смъртта“ му като актьор. Тази книга видимо се базира на условни факти, непроверени, непотвърдени – явление, за което в журналистиката се използва конкретен термин.
В журналистиката съществува понятието „етика“, дали има такава и в книгоиздателския бранш?
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение