Една от най-ярките звезди от Школата „Кабаиванска“

Витория Йео пее във Великденския „Реквием“ в Софийската опера

Райна Кабаиванска със своята ученичка Витория Йео. Снимка: Личен архив - Една от най-ярките звезди от Школата „Кабаиванска“

Райна Кабаиванска със своята ученичка Витория Йео. Снимка: Личен архив

Преди близо 5 години в недостижимия концерт по повод 80-годишния юбилей на Райна Кабаиванска едно елегантно плахо момиче от Южна Корея с красиви черни очи и изящни рамене излезе на сцената в препълнената зала 1 на НДК, за да изпълни „Un bel di‘vedremo“, знаменитата ария на Чо Чо Сан от „Мадам Бътерфлай“ на Пучини. Маестро Найден Тодоров дирижираше с вдъхновение оркестъра на Софийската опера, а той му отвръщаше с изразителност и хармоничност. Още с първата изпята нота сопраното накара публиката да поеме дълбоко въздух и, настръхнала от вълнение, да не го изпусне през цялото изпълнение.

Минута преди финала по лицето на певицата започнаха да се стичат сълзи. В искреността на този жест се изля огромната ѝ човешка емоция и сюблимното артистично вълнение. Няколко месеца по-късно Рикардо Мути я кани за партията на Елвира в „Ернани“ на най-престижния световен оперен фестивал – в Залцбург. Това признание ѝ отваря вратите за най-големите оперни сцени в Италия – Римската опера, Театро „Ла Фениче“ във Венеция, Театро дел Маджо във Флоренция. Името на това момиче е Витория Йео. На 25 април тя ще гостува в „Реквием“ от Верди в Софийската опера и балет.

Витория Йео

Витория Йео завършва университета в Сеул и консерваторията в Парма и през 2010 г. се явява на прослушване за майсторския клас на Райна Кабаиванска в Академия Киджана в Сиена. Там я чува и д-р Георги Текев, основател и мениджър на майсторския клас на Райна Кабаиванска в Нов български университет. След успешното ѝ представяне в Сиена, той я кани на прослушване в София. Витория идва, печели участие в класа, впоследствие и стипендия от фонд „Райна Кабаиванска“ в НБУ.

Следващата стъпка е едногодишно обучение с Райна Кабаиванска в Музикален институт „Веки-Тонели“ в Модена. Печели множество конкурси в Италия, между които „Магда Оливеро“, „Пиетро Монджини“ и „Мария Малибран“. Дебютира през 2012 г. като Джилда („Риголето“) и Мюзета („Бохеми“) в Театро Реджо ди Парма и като Леонора („Трубадур“) на оперния фествил в Сардзана. Следват нови дебюти – в „Макбет“ и „Мадам Бътерфлай“ през 2013-а , в „Така правят всички“ през 2014-а. Съвместната ѝ работа с маестро Мути продължава с „Аида“ (Залцбург, 2017) и „Макбет“ (Флоренция, 2018). Две седмици преди гостуването в София, отново с маестро Мути и в блестящата компания на световното мецосопрано Елина Гаранча, италианският тенор номер едно Франческо Мели и прекрасният бас Илдар Абдразаков, Йео представи „Реквием“ от Верди и в Баден-Баден.

Америка за България

Витория Йео с диригента Рикардо Мути

Витория Йео привлича вниманието и на други световни имена. През 2016 г. Питър Грийнауей я режисира за дебюта ѝ в „Жана д’Арк“ в Театро „Фарнезе“ в Парма, Мюнг Вунг Чунг дирижира дебюта ѝ в „Мадам Бътерфлай“ във Венеция. През 2018-а при дебюта ѝ в Арена ди Верона като Лиу от „Турандот“ в историческата постановка на Франко Дзефирели, диригент е Даниел Орен. За изпълнението ѝ критиката пише:

„Лиу е безспорната победителка на вечерта… благодарение на отличното представяне на Витория Йео, която с изключителното си изпълнение облагороди величието на своята героиня… В края на спектакъла, съвсем заслужено, именно чувствата на младата робиня, благодарение на Витория Йео, спечелиха най-гръмогласните овации на над дванадесет хилядната публика.“ (Andrea R.G. Perdotti)

За своята учителка Витория Йео казва:

„Често ми повтаря: „Пей! Бъди артист!“. Бях притеснителна по характер и не можех да пея свободно, но тя ми вдъхва кураж с тези думи. Тя е велик артист на сцената и истински учител, който предава със сърце всичко, което знае, на учениците си. И обича да вижда напредъка и успехите им“.

Витория има широк репертоар от Вердиеви и Пучиниеви героини, но две са, които са напът да се превърнат в емблематични. Чо Чо Сан е една от знаковите роли на Кабаиванска и макар нейната силна амбиция е да дарява опит и знание без да търси свое продължение в учениците си, сравняването е неизбежно. Лейди Макбет е единствената роля, за която Кабаиванска споделя, че би искала да е изиграла. Йео е лейди Макбет в много оперни театри в Италия, а превъплъщението ѝ през ноември и декември 2018-а в „Ла Фениче“, Венеция, бе триумф.

Йео като лейди Макбет в Театро „Ла Фениче“, Венеция

Витория Йео е най-яркият представител на второто поколение от Школата „Кабаиванска“, където са още София Соловий, Мария Радоева, Вирджиния Тола, Симоне Лим, Елиза Чо, Костадин Мечков, Матео Десоле, Ана Петричевич. Големите италиански театри са чули гласа ѝ, критичната италианска публика я е аплодирала невъздържано. В мъдрите и любящи ръце на своята учителка, плахото момиче се е превърнало в магнетична, излъчваща благородство дива. Времето е пред нея, за да достигне успехите на големите звезди от първото поколение – Мария Агреста, Вероника Симеони и Андреа Каре по всички най-големи световни сцени.

„Реквием “от Джузепе Верди със солисти Витория Йео (сопран), Надя Кръстева (мецосопран), Франческо Аниле (тенор), Рикардо Дзанелато (бас) и диригент Павел Клиничев ще бъде изпълнен на 25 април от 19 ч. в Софийската опера и балет.

Bookshop 728×90