Една знаменита кариера в операта, тръгнала от попмузиката

Хуан Диего Флорес ще пее за пръв път в България на 14 януари със Софийската филхармония в Зала 1 на НДК

Хуан Диего Флорес пристига у нас на върха на славата си. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Една знаменита кариера в операта, тръгнала от попмузиката

Хуан Диего Флорес пристига у нас на върха на славата си. Снимка: ЕПА/БГНЕС

След редица отменени събития тази година заради коронавируса, като огромна глътка свобода в културния живот на страната ще се стори на ценителите концертът на оперния тенор Хуан Диего Флорес в София. Перуанският певец трябва да излезе на сцената на Зала 1 на НДК на 14 януари, където ще си партнира с музикантите от Софийската филхармония и диригента Кристофър Франклин.

Това ще бъде първото гостуване на Флорес у нас. Малко преди да настъпи пандемията, в Зала „България“ гостува и друго прочуто име от света на операта – Диана Дамрау, с която често се изявяват като тандем в „Метрополитън опера“. Отново по покана на Софийската филхармония.

47-годишният тенор пристига у нас на върха на славата си. Някои експерти са толкова възхитени от таланта му, че го определят за най-добрия лиричен тенор на световната оперна сцена в момента. Роден в Лима в семейството на певеца Рубен Флорес, първоначално Хуан има намерение да учи за поппевец, но преподавателите му го насочват към класиката.

В тийнейджърските си години се занимава предимно с рок, поп и перуанска музика. Пее по барове, посещавани от съучениците му и изпълнява свои авторски песни. През 1989 г. печели Фестивала на песен за мира, първо издание на форума, проведено в Перу и предавано по националната телевизия. Още в ранните си години като изпълнител той изповядва убеждението, че един певец трябва не само да може да пее, но и да е музикално грамотен и да умее да пише музика. Така през 1990 г., след като посещава класове в няколко различни академии, той постъпва в Националната музикална консерватория на Перу.

По това време се появяват и първите му колебания дали да не се захване с опера. Малко след постъпването си в учебното заведение, Флорес става част от Националния хор на Перу. Преподавателите му в Консерваторията го насочват към класическата сцена.

Жаден за пътувания и знания, Хуан Диего печели стипендия за престижния музикален институт „Къртис“ във Филаделфия. Остава там до 1996 г. и за първи път получава възможността да участва в оперни изпълнения с оркестър. Те се оказват основа за по-нататъшната му кариера.

През 1994 г. певецът се среща с Ернесто Паласио в Лима. Разговорът им се оказва ключов за началото на кариерата на Хуан Диего, тъй като тенорът му предлага да записват заедно в Италия.

Две години по-късно Флорес се явява на прослушване за роля в „Рикардо и Зораида“ на Росиниевия оперен фестивал в Пезаро. Не успява да пее, тъй като малко преди това получава друго предложение – да замести тенора в основната роля в „Матилда ди Шабран“, който се разболява. Заглавието е слабо познато, има само дни до излизането на сцена, а ролята на Корадино е трудна. Артистичният директор Луиджи Ферари решава да изпита таланта на 23-годишния тогава Хуан Диего. Репетициите започват дори преди певецът да успее да научи ролята, но след тежки няколко дни и помощта на асистенти и пианисти, настъпва вечерта на 13 август 1996 г. Спектакълът се оказва хит и поставя началото на звездната кариера на Хуан Диего Флорес. Четири месеца по-късно, на 7 декември, когато „Ла Скала“ традиционно открива сезоните си, е дебютът му в „Ла Скала“ в „Армида“ на Кристоф Глюк. Диригент е Рикардо Мути.

Следват изяви по редица престижни световни сцени. През 2002 г. тенорът получава първата си награда „Ехо“ за първото си CD – „Арии от Росини“. През 2005 и 2007 г. получава още две престижни статуетки.

През 2007 г. Хуан Диего остава в историята като първият оперен певец, който нарушава 70-годишно правило на „Ла Скала“, според което оперните звезди не излизат на бис. Няколко месеца по-късно пее на бис и в „Метрополитън“.

През 2011 г. Флорес финансира „Симфония за Перу“ – проект, който цели да развие артистичния талант и личността на уязвими деца и младежи чрез музиката. Днес организацията управлява над 20 музикални центъра в страната, където се учат повече от 7 хил. деца.

„Симфония за Перу“ ми напомня всеки ден как музиката промени не само моя живот, но и живота на хиляди деца, като им предложи ново бъдеще, изпълнено с надежди“, казва той.

Година по-късно генералният директор на ЮНЕСКО Ирина Бокова обяви тенора за посланик на добра воля като признание за неговата отдаденост на социалната дейност и образованието.

Посветен на каузата да помага на децата, през 2014 г. Хуан Диего получава Кристална награда от Световния икономически форум, която се присъжда на артисти, които не само изкачват върхове в изкуството, но и помагат на света около тях да върви към подобрение. В речта си той заявява, че „в един оркестър, хор, децата научават ценностите, които ги правят по-добри човеци, за да могат да променят обществото. Това отношение е заразно, предава се на семействата им и на обществата им“.

Ценителите на класиката у нас познават перуанския тенор от големия екран – през 2018 г. в кинопрожекция от „Метрополитън“ бе показана „Травиата“, където Флорес си партнира с Диана Дамрау.

Чест гост на сцената на миланската „Скала“, Флорес трябваше да пее в нова продукция на „Лучия ди Ламермур“ заедно с Лизет Оропеса. Това бе оперното заглавие, избрано да открие сезон 2020/2021 на престижния оперен театър. Заради нарастването на бройката заразени, в началото на ноември институцията промени плановете си откриването на 7 декември. Вместо оперен спектакъл, бе изнесена бляскава оперна гала без публика. В концерта участваха някои от най-големите имена на оперната сцена, включително Флорес и българката Соня Йончева. Стриймвана в редица държави, галата привлече 2,6 млн. зрители.

У нас Хуан Диего Флорес ще изпълни арии от Росини, Доницети, Белини, Сен-Санс, Лехар, Масне, Гуно, Пучини и Едуард Лало.

Четенето е безопасно за вашето здраве

Има ни заради вас

Скъпи приятели, читатели на „Площад Славейков”,

През трудните месеци на карантината, когато културата беше поставена на пауза, ние преминахме заедно с вас и благодарение на вас, без да спрем и за миг. Успяхме да ви заведем там, където изкуството е живо. Бяхме вашият пътеводител за безплатните изложби, концерти, опера, кино... Разказвахме ви за новото и за древното в света на изкуството, за усилията на творците да оцелеят в кризата. Внимавахме да не допускаме фалшиви новини – родни или чужди.

Благодарение на вашата подкрепа и дарения успяхме да преминем през първите трудни месеци. Помощта ви доказа, че сме ви необходими.

За съжаление, вирусът все още не си е отишъл, културата ще мине през дълъг период на възстановяване. Нашата мисия е да бъдем до нея, да ѝ помагаме, за да се завърне в пълния си блясък пред своята публика. Затова отново се обръщаме към вас, нашите читатели: не спирайте да ни поддържате. Без вас ще оцелеем трудно, културата има нужда от професионални медии, които да я подкрепят и да я свързват с вас, публиката.

Все още се нуждаем от вашата финансова подкрепа. Благодарим ви от сърце за всичко направено досега и за всичко, което ще направите в бъдеще.

Има ни за вас и заради вас.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах