Lora&Sion Paganini Baner

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Ейми Уайнхаус, възпяла женското страдание

През 2011 г. изгубихме изпълнителката, която не съжаляваше за нищо

Попмузиката често подбира жените като сладки, светли създания, но текстовете на Уайнхаус откриваха нещо по-объркано. Те показваха жена, която отказва да се приспособява. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Ейми Уайнхаус, възпяла женското страдание

Попмузиката често подбира жените като сладки, светли създания, но текстовете на Уайнхаус откриваха нещо по-объркано. Те показваха жена, която отказва да се приспособява. Снимка: ЕПА/БГНЕС

На 23 юли 2011 г. светът изгуби изключителен талант. Ейми Уайнхаус беше орисана на вечен музикален успех – страстният ѝ глас, чувствените текстове и изразителната позиция да не съжалява за нищо са перфектната рецепта за суперзвезда.

Уайнхаус беше възхитителна, а успехите не закъсняха. Нейният албум Back to Black ѝ донесе пет награди „Грами“. Тя стана първата британка с три от „четирите големи отличия“ – най-добър млад музикант, запис на годината и песен на годината. Но, за съжаление, кариерата ѝ приключи с края на живота ѝ: на 27 години, точно като други прочути музикални икони – Джанис Джоплин, Джим Морисън и Кърт Кобейн.

Попмузиката често подбира жените като сладки, светли създания, но текстовете на Уайнхаус разкриваха нещо по-объркано. Те показваха жена, която отказва да се приспособява – не ексцентричната луда жена от калъпа на Кейт Буш или Бьорк, а такава, която е избрала да живее малко диво, да следва сърцето си и да пее за простото изкуство да си жена, написа няколко дни след смъртта на певицата музикалният критик на „Гардиън“ Лора Бартън.

Ругатни, алкохол, наркотици и пениси – песните ѝ са наситени с тези елементи. Тя пее открито за женските желания – не с кресливата сексуалност на „Сексът и градът“, а нещо по-истинско, по-физическо, по-сериозно. Тя запя за болката на тялото, нуждата от емоция, за разсейващата съблазън от мъжествени рамене, тениска и слипове…

Накратко – Ейми Уайнхаус говореше за страданието, което е дълбоко, дълбоко женско.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС