Експертен съвет ще проверява за фалшификати картините в галерия „Структура“

Доброволци започнаха да намират още съмнителни творби сред изложените

Изложбата с картини от колекцията на рекламиста Николай Неделчев бе открита на 30 май. Половин месец по-късно експертен съвет ще проверява автентичността на картините. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков - Експертен съвет ще проверява за фалшификати картините в галерия „Структура“

Изложбата с картини от колекцията на рекламиста Николай Неделчев бе открита на 30 май. Половин месец по-късно експертен съвет ще проверява автентичността на картините. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

Независим експертен съвет ще бъде създаден, за да установи автентичността на картините в изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“ в столичната галерия „Структура“. Това става ясно от думите на Мария Василева, ръководител на галерията, изложени в коментар в личния ѝ профил във Фейсбук. Сред наредените произведения бе открито копие на рисунка на френската художничка Малика Фавр, поставена на корицата на „Кама Сутра“, издание на „Пенгуин“. Под творбата в изложбата обаче е подписан художникът Сирак Скитник (1883-1943), с датировка „между двете войни”.

„Във връзка с появилите се публикации и разкрития относно някои работи, включени в изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива“, съм длъжна да публикувам и своето мнение. Независимо от предоставените сертификати и реставрационни протоколи, не изключвам наличието на фалшификати. Начинът, по който се разразява скандалът, ме навежда на мисълта, че става дума за провокация, насочена към конкретни хора от екипа на проекта. Не изключвам и опити да се минира цялостната промяна на статуквото в българското изкуство. Обръщам внимание на това без да омаловажавам ситуацията. Ще бъдат взети всички мерки за установяване автентичността на творбите в колекцията, като за целта се създаде независим експертен съвет. Благодаря на всички, които се включват професионално в дебата“, пише Мария Василева.

Вижте още: ЕРОТИЧЕН СЪН НА СИРАК СКИТНИК, КОПИРАН ОТ „КАМА СУТРА“ НА ИЗД. „ПЕНГУИН“

Изложбата с картини от колекцията на рекламиста Николай Неделчев бе открита на 30 май. Пред медиите бе представена като изключително събитие на родната арт сцена, тъй като съдържа „почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството”. За значимостта на произведенията в експозицията авторитета си са заложили именити експерти, издаден е и каталог с текстове на проф. Ирина Генова (преподавател в Нов български университет), доц. Борис Данаилов (бивш директор на Националната художествена галерия), д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева (бивш главен уредник в Софийска градска галерия). Сега, близо половин месец след откриването, се налага тепърва да бъде установявано оригинали ли са картините.

Собственикът им Николай Неделчев коментира проблема във Фейсбук:

„С оглед на създалата се ситуация и твърдения, свързани с автентичността на някои от изложените работи, ще бъде създаден експертен съвет, който да изследва спорните творби. Резултати ще бъдат оповестени публично“.

Докато бъде създаден експертният съвет, мнозина ентусиасти започнаха да търсят доброволно фалшификати сред изложените картини. Първата – „на Сирак Скитник“, бе открита от художника Антон Стайков. Рисунка с туш на художника Мирчо Качулев (1901–1972) се оказа портрет в профил на холивудската звезда Глен Клоуз, направен от френския графичен артист Кристоф Луи Кибе с псевдоним Киб, откри Клуб Z:

Вляво – копието в „Структура“, вдясно – оригиналът. Снимки: Клуб Z

Карикатуристът Христо Комарницки също представи своето „персонално откритие на „творба“ от фамозната изложба в галерия „Структура“. Намира се в Saatchi art“:

Копието в „Структура“…

…и оригиналът в „Саачи“.

Пред „Площад Славейков“ Малика Фавр коментира случая така:

„Разбира се, че това е фалшификат. Очевидно в България има скандал, тъй като някой е копирал моята скица и е добавил подписа на художника. Срамно, наистина…”.

Появи се неин коментар и в Туитър:

„Сюрреалистична ситуация в София, България, където това копие на моята скица „Кама Сутра“ от 2012-а се появи като част от изложба, озаглавена „Модернизъм и авангард”, и е приписано на прочутия български художник Сирак Скитник (1883-1943). Ново ниво в плагиатството“.

Среща-разговор с проф. Ирина Генова на тема „Модернизъм/Авангард: обмен на погледи, образи и идеи; свързвания, неосъществени проекти и отложени срещи“ е насрочена в галерия „Структура“ за 19 юни, вторник, от 17 ч. Събитието е планирано преди скандала, затова – ако се проведе – темата може би ще бъде различна.

ДС