Еротичен сън на Сирак Скитник, копиран от „Кама Сутра” на изд. „Пенгуин“

Скандал около изложба в столичната галерия „Структура“ - ако в нея има фалшиви картини, нека специалистите не мълчат

Вляво - рисунката с подписа на Сирак Скитник, вдясно - корицата на „Кама Сутра“ на изд. „Пенгуин“ - Еротичен сън на Сирак Скитник, копиран от „Кама Сутра” на изд. „Пенгуин“

Вляво - рисунката с подписа на Сирак Скитник, вдясно - корицата на „Кама Сутра“ на изд. „Пенгуин“

Скандал, свързан с една от най-новите и най-големи столични галерии – „Структура”, тлее от няколко дни предимно под повърхността на официалното отразяване в редица медии.

Още с откриването на изложбата „Модернизъм и авангард” на 30 май в артсредите усилено и масово се зашушука, че „75 процента от изложените произведения са правени през последното десетилетие”. Авторът на тази цитат е достатъчно известен, но не желае да съобщаваме името му – представете си в каква среда работят българските художници, галеристи, арткритици (и журналистите, които ги отразяват). А дали е вярно, че фалшификатите в изложбата са толкова много, специалистите трябва да го (до)кажат.

Според съобщението до медиите, изложбата с произведения от колекцията на Николай Неделчев показва „почти 100 неизвестни творби на български автори със значителен принос в историята на изкуството”. Включени са картини, рисувани от (или приписвани на) Борис Елисеев, Александър Жендов, Христо Каварналиев, Гео Милев, Иван Милев, Иван Ненов, Георги Попов-Джон, Николай Райнов, Дечко Узунов…

Каталогът е с текстове, писани от проф. Ирина Генова, доц. Борис Данаилов, д-р Биляна Борисова и д-р Мария Василева – куратор, критик и историк на изкуството с много сериозна биография, до 2012-а е член на Института за съвременно изкуство – София, където е от създаването му през 1995 г., била е главен уредник и инициатор на основаването на отдел „Съвременно изкуство и фотография“ в Софийска градска галерия, тя е и ръководител на галерия „Структура”.

Засега най-скандалната творба в изложбата „Модернизъм и авангард. Българската перспектива” е рисунката, озаглавена „Сън – Еротика”, с подпис (като) на Сирак Скитник (1883-1943) и датировка „между двете войни”. Тя се оказа старателно прекопирана от корицата на изданието „Кама Сутра” на „Пенгуин Класикс”.

„Площад Славейков” се свърза с Малика Фавр, художничката на въпросната корица. Изпратихме ѝ снимка с картината от изложбата в „Структура” и я помолихме за коментар. Ето отговора ѝ:

„Разбира се, че това е фалшификат. Очевидно в България има скандал, тъй като някой е копирал моята скица и е добавил подписа на художника. Срамно, наистина…”.

Малко по-късно художничката коментира случая и в Туитър:

„Сюрреалистична ситуация в София, България, където това копие на моята скица „Кама Сутра“ от 2012-а се появи като част от изложба, озаглавена „Модернизъм и авангард”, и е приписано на прочутия български художник Сирак Скитник (1883-1943). Ново ниво в плагиатството“.

Изпратихме запитване и до издателството, но от там все още нямаме отговор. Опитите ни да се свържем с Мария Василева се оказаха неуспешни, когато пожелае, ще ѝ дадем възможност да коментира случая.

Когато е казал, че „събирането на тази колекция е кауза, която ще помогне да се хвърли повече светлина върху процесите в българското изкуство”, колекционерът Николай Неделчев едва ли е имал предвид точно тези процеси. Но фалшификациите, кражбите и някои други процеси, свързани с художествения живот, музеите, галериите и артпазара, трябва да излязат на светло. Това ще стане много по-лесно, ако и самите художници, галеристи, критици и артдилъри заговорят без да се притесняват толкова от последиците. Все пак тази, постоянно генерираща скандали общност, не е мафия – нали?

Вижте още: ЕКСПЕРТЕН СЪВЕТ ЩЕ ПРОВЕРЯВА ЗА ФАЛШИФИКАТИ КАРТИНИТЕ В ГАЛЕРИЯ „СТРУКТУРА“

ДС