Есенцията на соцреализма показват в изложба

Картини от колекцията на Националната художествена галерия ще припомнят атмосферата на социалистическите изложби

Кармело Гонзалес, „На България, моята скъпа приятелка“, 1980 г. Репродукция: Музей на социалистическото изкуство - Есенцията на соцреализма показват в изложба

Кармело Гонзалес, „На България, моята скъпа приятелка“, 1980 г. Репродукция: Музей на социалистическото изкуство

Картини, които представят образци на социалистическия реализъм от бивши социалистически републики, ще бъдат изложени в Музея на социалистическото изкуство от 14 януари до 15 май, съобщиха от институцията. Изложбата „Състояния на идеологията” включва 29 произведения от чуждестранни раздели на колекцията на Националната художествена галерия.

Събирането на тези творби започва в началото на 1970-те, като в по-голямата си част са придобити чрез откупки от Международната изложба на реалистичната живопис в София. Първото издание на този художествен форум е през 1973 г. и се провежда през три години до края на 1980-те. В него участват предимно художници от бившия социалистически лагер, както и автори от Великобритания, Франция, Италия, Белгия, Западен Берлин, Швеция, Дания, Аржентина, Бразилия, Япония и др.

Сред акцентите в експозицията е картината „Писмо от фронта“ на съветския живописец Александър Лактионов (1910–1972) – работа, смятана за един от еталоните на социалистическия реализъм и едно от най-репродуцираните произведения на изкуството в бившия Съветски съюз.

Александър Лактионов, „Писмо от фронта“, 1951 г. (авторско копие на картината от 1947г., Третяковска галерия, Москва). Репродукция: Музей на социалистическото изкуство

В изложбата могат да се видят няколко картини на кубинския художник Кармело Гонзалес (1920–1990), радващ се на широка популярност в България именно чрез участията си на Триеналето на реалистичната живопис. Кубинското изкуство след революцията от 1959 придобива своеобразни черти, като съчетава древни местни традиции, някои от принципите на художествените течения на ХХ век и идеологическите парадигми на марксистките идеи.

Интересна е малката колекция от виетнамска лакова живопис – технология с хилядолетни традиции, която след победата на социализма във Виетнам се превръща в пропаганден инструмент. В тези едновременно изящни и примитивни творби са изобразени жанрови сцени на труд и ритуали, както и батални сцени от войната във Виетнам.

Виеслав Гарболински, „Георги Димитров поздравява нова България“, 1983 г. Репродукция: Музей за социалистическото изкуство

Кармело Гонзалес, „Поезия. Социализъм“, 1973 г. Репродукция: Музей за социалистическото изкуство

Сергей Григориев, „Приемане в комсомола“, 1949 г. Репродукция: Музей за социалистическото изкуство

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах