Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Европа хвърля милиони за тв зрелища като „Игра на тронове“

Продуценти на стария континент се обединяват, за да отвърнат на американските суперсериали

Смъртта на крал Джофри - една от култовите сцени в сериала „Игра на тронове“. - Европа хвърля милиони за тв зрелища като „Игра на тронове“

Смъртта на крал Джофри - една от култовите сцени в сериала „Игра на тронове“.

В отговор на американските суперсериали като „Игра на тронове“ или „Къща от карти“, европейците увеличават своите копродукции, които търсят масовата тв публика, най-често заснети на английски език, пише „Льо Паризиен“.

„Във всяка европейска страна, телевизионните канали финансират сериали от по 800 000 до 1,2 млн. евро на час, срещу 3 млн. евро при американските“, обясни пред АФП Ромен Беси, оперативен директор на продуцентската компания StudioCanal (филиал на Canal+), взела участие на Телевизионния пазар MIPTV в Кан.

„Днес телевизионните компании се опитват да се обединят, за да финансират продукции от по 3-4 милиона за епизод. Копродукция означава първо постигната готовност на няколко телевизионни канала за съвместен проект, защото именно те ще трябва да го финансират”, казва Беси.

Козът са около 100-ината компании, способни да финансират днес сериали с голям бюджет на английски език за широка публика, докато преди десетина година те бяха едва една шепа. „Броят им нарасна главоломно – подчертава Роман Беси – поради увеличението на американските програми, които плащат, както и поради появата на гигантите в стрийминга на видео филмите, като Netflix, Hulu, Amazon или Sony. Всеки купувач търси от 4 до 5 големи серии годишно.

Изискванията на публиката също упражнява натиск над продуцентите, защото е привикнала с нивото на американските сериали, снимани с огромни бюджети. Един епизод от „Игра на тронове“ струва средно 6 милиона долара, а европейският телевизионен зрител вече иска качество, близко до това на киното.

Преди 2010 г. европейските копродукции бяха рядкост. „Сега обаче виждаме партньорства, които по-рано никой не би повярвал, че са възможни – обяснява художественият директор на британската група Sky Ан Менсах. – Подемът в сектора е толкова голям, че се забелязва недостиг на добри автори. Затова и новите европейски сериали, достигнали зрелищността на американските, често са плод на участието и на американски професионалисти.“

Такъв е случаят с „Версай“ – сериалът, който в момента се снима за Canal+ – френско-италиано-канадска суперпродукция с бюджет от 27 милиона евро, осигурени от Canal+, Capa Drama, Zodiak Fiction и Incendo.

Друг голям европейски проект е The Refugees (Бегълците), англо-испански фантастичен сериал с участието на Наталия Тена („Игра на тронове“), копродукция на BBC Worldwide, гигантът на испанската телевизия Atresmedia и неговия канал laSexta, и продуцентската компания Bambu Producciones. За първи път Atresmedia продуцира на английски с успешно дуо от испански и английски автор.

Доста от големите продукции включват скандинавци, които са майстори на разказа – като полицейския сериал Jordskott („Кадри от земята“) – англо-скандинавска продукция за търсене на едно изчезнало дете, или Occupied („Завземане“) – историята на инвазията на Русия в Норвегия, съвместна продукция на TV2 Norway и Arte с участието на френската продуцентска компания GTV (група „Зодиак“), заснета на руски, норвежки и английски.

Sky Italy снима в момента на английски The Young Pope („Младият папа“) представяща първия италиано-американски папа, копродукция с италианската продуцентска компания Wildside.

Британската компания Sky също използва силата на своята мрежа от европейски канали за разпространяването едновременно в няколко страни на сериала си Fortitude („Сила на духа“), започнал през януари т.г.

Gaumont Télévision Europe потвърди на Телевизионния пазар MIPTV продължаването на втория сезон на английски на „1001“, трилър, създаден от Ларс Лундстрьом (Real Humans) в копродукция със скандинавската компания Eyeworks Scandi Fiction – историята на един певец, който иска откуп, за да не извърши убийство. Същата телевизионна компания вече направи заедно с немския продуцент Odeon, Spy City – шпионска история по сценарий на писателя Уилям Бойд.

„Много автори от различни страни са готови да работят и да си сътрудничат на английски – казва вицепрезидентът на Gaumont Кристоф Рианде в интервю тази седмица пред американското списание „Варайъти“. – Свидетели сме на раждането на истинска европейска творческа общност.”

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg