Летен сезон

Фалшификациите на картини стават невъзможни

Изкуствен интелект определя авторството с почти стопроцентова точност

Четирите различни изображения на лилия, детайлите по които е работил
изкуственият интелект, и резултатите след изследване на топографията на
платното. Илюстрация: Case Western Reserve University - Фалшификациите на картини стават невъзможни

Четирите различни изображения на лилия, детайлите по които е работил изкуственият интелект, и резултатите след изследване на топографията на платното. Илюстрация: Case Western Reserve University

Топографският анализ на картина, проведен от изкуствен интелект, позволява да се определи истинският автор на картина с точност 96,1 %, се казва в ново изследване, публикувано от учени от Case Western Reserve University в Кливланд в научното списание Heritage Science.

Изследователите твърдят, че откритието е първо по рода си, защото се използва топографията на картината наред с видимите стилистични различия. Така може да се определи авторството дори на картини, рисувани в ателиетата на големите художници от техни ученици, които подражават на стила им, както и да се различат фалшифицираните копия на големи шедьоври.

Технологията на 3D топографията означава разглеждане на релефа на боите, използвани на платното, като алгоритъмът успява да се фокусира дори до най-малките структури по повърхността. Кенет Сингър, водещият изследовател в екипа, обяснява, че става дума за невронна мрежа, моделирана да работи като човешкия мозък – да учи, идентифицира и сравнява различни параметри.

Учените поставили задача на четирима студенти по изобразително изкуство да нарисуват лилия. Предоставили им абсолютно идентични четки, бои и платна. Единствената разлика била ръката на художника и начинът, по който тя взаимодейства с повърхността. Невронната мрежа успяла да разпознае кой коя картина е нарисувал само по детайли от платната. Всеки различен идентифициран щрих е бил с диаметъра на една четка за рисуване.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Бяхме шокирани, когато установихме, че художниците притежават и подсъзнателен личен стил, който не може да бъде контролиран от тях и не може да бъде копиран“, казва Сингър.

Човешкото око също не може да различи непреднамерения стил на художника. Това откритие прави фалшифицирането на картини почти невъзможно, тъй като изкуственият интелект може да разпознае дори съвършеното копие.

Учените вярват, че това откритие ще бъде изключително важно за арт пазара, който непрекъснато расте през последните години.
През септември швейцарската компания Art Recognition проведе анализ с помощта на изкуствен интелект на картината „Самсон и Далила“ на Рубенс, която се съхранява в Лондонската национална галерия и е купена през 1980 г. за рекордните тогава 2,5 милиона паунда. Изследването доказа с 91% сигурност, че картината не е рисувана от Рубенс.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах