Този текст е публикуван преди повече от 9 месеца

Филмовият център в отговор на Руси Чанев

Защо бе спрян проектът за документален филм на актьора „Отравяне на паметта“?

Алеята на началниците в парка на Военната академия, бюстовете от която изчезват мистериозно след 9 септември 1944 г. - Филмовият център в отговор на Руси Чанев

Алеята на началниците в парка на Военната академия, бюстовете от която изчезват мистериозно след 9 септември 1944 г.

Преди Девети септември обществото ни е изпитвало огромна почит към големите личности и авторитети и е намирало различни начини да изрази пиетета си към тях – някои техни съвременници са изпитвали неудобство дори да ги заговорят, а след смъртта им паметта за тях е била извайвана в камък и в други материални или нематериални форми. След Девети много от тези ценности са били погребани – не само преносно. Подобен е случаят с т.нар. Алея на началниците – стълбището в парка на Военната академия в столицата. На постаменти от двете страни на стъпалата са били поставени бюстове на началниците на Военното училище от първите години след създаването му до момента на изграждането на Алеята. Най-горе стълбището свършвало с бюстове на Царя и Царицата. След преврата през 1944-а всички тези каменни портрети изчезват мистериозно – и според някои са били погребани в парка на Академията.

По стъпките на тази история се опитва да тръгне актьорът Руси Чанев с документалния си филм „Отравяне на паметта“. Да изрови тези бюстове, ако успее да научи къде са, и да открие по чие решение е „отровена“ паметта за тези близо 30 бележити личности, възпитавали българските военни в достойнство, себеотрицание и любов към отечеството.

Кандидатствайки за финансиране, проектът му печели субсидия за разработка на сценария, но на следващата сесия „Отравяне на паметта“ е препънат по „стълбището“ Национален филмов център (НФЦ). Там, оказа се, администрацията е по-важна от творците – дори когато вторите имат опита, авторитета и влиянието на Руси Чанев. В ситуация на конфликт на интереси с един от членовете на художествената комисия (Борислав Колев, който е подчинен на режисьорката на филма Боряна Пунчева), директорът на Филмовия център не спазва собствения си Правилник и спира сценария на актьора.

Потърсихме позицията на директора на НФЦ Жана Караиванова по казуса. Отговор обаче получихме от пиара на институцията, неподписан. В разговор по телефона попитахме застава ли г-жа Караиванова зад този текст, на което ни отвърнаха положително. В такъв случай нямаме основание да не представим следващия коментар като официална позиция на директора на Националния филмов център.

Америка за България

„Относно публикации във Вашата медия Ви предоставяме следната информация:
(разбира се, консултирана на всеки етап с юридическите консултанти на НФЦ)

В случай на кандидатстване на проект, за който се установи наличие на т.нар. „конфликт на интереси/свързаност” между вносител (неговия екип) и член на Националната художествена комисия има три варианта на действие:

Първи вариант – проектът остава в конкурсната процедура, но при разглеждането, оценката и гласуването му на заседанието на комисията, въпросният член не участва. Което автоматично означава, че по силата на действащите правила за този проект няма участие на всичките 9 члена, поради което за него не може да се вземе решение, респективно да бъде оценен и класиран. В случая, тъй като проектът е останал в конкурса, кандидатът губи внесената такса.

Втори вариант – член на комисия, за който се установи свързаност, си подава искане за освобождаване от комисия до изпълнителния директор и на това основание отново по процедурата на ЗФИ се посочва нов член, който разглежда проектите.

Трети вариант – кандидатът, след установяване на свързаността, но преди да бъде проведено заседанието на комисия, по изключение може да оттегли своя проект от разглеждане. По този начин не губи правото си на платена такса. Реално в случая проектът може да бъде разгледан на следващата конкурсна сесия със същата такса, но вече от нов състав на комисията и с членове, с които няма свързаност.

В конкретния случай членовете на Националната художествена комисия са определени през месец март 2018 година. На втора редовна конкурсна сесия през август се подава проект (с продуцент Руси Чанев и режисьор Боряна Пунчева), спрямо който един от членовете на комисията (Борислав Колев) има свързаност (йерархическа служебна зависимост). Членът уведомява изпълнителния директор, но не иска да бъде освободен от състава на комисията.

Остават двата варианта – участие на проекта, неразглеждането му и загуба на таксата, и вторият – оттегляне на проекта от кандидата от настоящата сесия, като има пълното право да участва в следващата сесия и да ползва вече платената такса.

В този смисъл е поставената резолюция на директора, за която кандидатът е уведомен незабавно. На това уведомление не е последвала никаква официална реакция от кандидата по отношение на решението му кой вариант да бъде приложен. Въпреки това, с оглед запазването финансовите интереси на кандидата, директорът предприема единствените възможни действия за запазване на таксата му за следващата сесия.

Цялата документация по случая е налична в Национален филмов център и е достъпна за всеки, който би искал да се запознае с нея. Готови сме да отговорим на всякакви допълнителни въпроси.“

„Площад Славейков“ получи от Руси Чанев въпросното уведомление, с което според коментара на НФЦ кандидатът е бил известен за резолюцията на директора на Филмовия център. В него обаче липсват варианти за действие, а нареждане г-н Чанев да изтегли проекта си – подписано не от г-жа Караиванова, а от секретарката на НФЦ. Предлагаме го на Вашето внимание:

Всичко по темата ФИЛМОВИЯТ ЦЕНТЪР СПРЯ ПРОЕКТ НА РУСИ ЧАНЕВ

ДС