Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Мъртъв, Боуи изкачи върха

Финалният му албум Blackstar оглави Билборд

Макар влиянието на Дейвид Боуи върху американската попкултура да бе голямо, той бе приет като авангарден артист, лишен от комерсиалния успех, на който се радваше във Великобритания. - Мъртъв, Боуи изкачи върха

Макар влиянието на Дейвид Боуи върху американската попкултура да бе голямо, той бе приет като авангарден артист, лишен от комерсиалния успех, на който се радваше във Великобритания.

С Blackstar мъртвата звезда е №1 в Америка – постижение, което не успя да осъществи приживе. Същият албум, издаден два дни преди смъртта на Боуи на 10 януари, дебютира на върха на класацията за албуми на „Билборд“ в неделя, съобщава „Франс прес“. 

На фона на мъката на феновете Боуи не само отбелязва първия си албум №1 в САЩ, но и се нареди сред малцината артисти с две издания в Топ 5, след като колекцията му Best of Bowie, издадена през 2002, стана № 4.

Blackstar измести от челото блокбъстъра на Адел 25, който прекара там седем седмици.

Blackstar, който излезе на 69-я рожден ден на Боуи, незабавно спечели възхищението на критиците с експериментализма на постоянно търсещия артист, разработил нов мрачно твърдо джаз звучене.

Смъртта му хвърли различна светлина върху Blackstar, след като стана ясно, че той е записал албума като финално изявление, медитация върху половин век в авангарда на музиката. Особено трогателно бе видеото към песента Lazarus, в което Боуи левитира над болничното си легло, преди да се прибере в тъмнината на дрешника.

Боуи, който прекара последните двайсет години от живота си в Ню Йорк, твърдеше, че неговата първа любов е афроамериканската музика, особено фънк и соул. И макар влиянието на Боуи върху американската попкултура да бе голямо, той всеобщо бе приет като авангарден артист, лишен от комерсиалния успех, на който се радваше във Великобритания и още няколко европейски страни.

Blackstar дебютира на първото място и в Англия, където стана десетият албум на Боуи, оглавявал класациите.

В Съединените щати Боуи беше стигал до №2 с предишния си албум, The Next Day, през 2013-а, и до №4 през 1983-а с поп звучащия Let’s Dance.

След смъртта му тротоарът пред дома му в Сохо бе превърнат в светилище, отрупано с цветя.

В интервю от 2002-а за „Ентъртейнмънт Уикли“ Боуи бе казал, че не е сигурен дали ще бъде запомнен във втората си родина:

„Аз съм много наясно с въздействието, които имам в Европа. Но ми се струва, че повечето американци ме възприемат като поредния ексцентричен британец. Не мисля, че имам голям принос към тъканта на американския рок.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС