Софийски международен панаир на книгата

Фицджералд в киното – скулптор, наел се за водопроводчик

„Пат Хоби, сценарист в Холивуд“ - последните разкази на писател, който вече няма силите да бъде велик

Франсис Скот Фицджералд и съпругата му Зелда - Фицджералд в киното – скулптор, наел се за водопроводчик

Франсис Скот Фицджералд и съпругата му Зелда

Под заглавието „Пат Хоби, сценарист в Холивуд“ (изд. „Фама“) на български излязоха последните разкази на Франсис Скот Фицджералд, писани в периода 1939-1940 г., когато писателят се пробва да работи в „Юнивърсъл”. Време, напоено в алкохол и разочарования, в което пулсиращата зелена светлина на романтиката е избледняла почти напълно.

В края на 30‘-те години Холивуд става привлекателна дестинация за много писатели. Между тях са Антъни Пауъл, Натаниел Уест и Олдъс Хъксли. Обетованата земя обаче не е това, което много от тях си представят. Занаятът на сценариста, притиснат от безпощадната машина за пари, се оказва коренно различен от този на романиста, потънал в тишината и спокойствието на кабинета си.
Фицджералд – литературна звезда от едно изминало десетилетие – се опитва едновременно да стане част от това ново бъдеще на екрани и движещи се картинки и да осигури добър университет за дъщеря си и санаториум за съпругата си Зелда, чието психично здраве продължава да се разпада. Режисьорът Били Уайлдър сравнява автора на „Великият Гетсби“ с „велик скулптор, нает да свърши работата на водопроводчик. Не знаеше как да свърже тръбите, че водата да потече“.

Фицджералд е работлив. През 2004 г., благодарение на архив, придобит от университета в Южна Каролина, клишето за писателя-алкохолик, който мързелува и търси лесни пари, е разбито. От текстовете става ясно за мащабната подготовка, която Фицджералд отделя за всеки един от сценариите си – пространни описания и предистории на героите си. Нещо, което мнозина майстори на формата днес посочват като фатална грешка.

Америка за България

Франсис Скот оставя зад гърба си стотици идеи, чернови, преработки и трийтмънти – и почти нищо от тях, за съжаление, не оставя дълбока следа в киното. Работата му по „Отнесени от вихъра“ остава на ниво неразработена чернова, а повечето му сценарии са в сътрудничество, брутално окастрени или пренаписани, какъвто е случаят и с екранизацията на „Трима другари“ по Е. М. Ремарк. По това време Фицджералд започва и работа и по незавършения си роман „Последният магнат“, но междувременно се раждат кратките истории за злополучния сценарист Пат Хоби.

Разказите, събрани в настоящия сборник, се отличават с лекия си, почти хумористичен тон, който прикрива горчивината, която работата на Фицджералд като сценарист му е причинявала. Пат Хоби – напомнящ на циничен детектив от криминален роман на Реймънд Чандлър, чийто късмет се е изтънил до крайност – търси поредната измама, с която да възвърне славното си минало. Повечето истории включват притичвания между кабинети, разговори с продуценти, отправяне на молби и заплахи, отчаяние, сънливи следобеди и наливане от пусто в празно.

Липсата на озлобление е може би най-голямото постижение на Фицджералд, що се отнася до тона на разказите. Макар и сатирични по дух, в тях са запазени хуманизмът и топлината на по-ранните му творби. На фона на всички разочарования и продънени мечти, лекотата прозира като същинско геройство. Дори горчивият хумор се претопява в скромно повдигане на рамене, което ражда афоризми от рода на:

„Компанията, с която се храниш на обяд, е по-важна от онова, което диктуваш в кабинета си”.

Bookshop 300×250 2

Разказите в „Пат Хоби, сценарист в Холивуд“ са писани от писател, който вече няма силите да бъде велик, затова предпочита да забавлява читателите си с ироничен поглед към трагичния край на кариерата си. Или просто го прави, за да изкара някой долар повече. Без значение, майсторството не може да бъде напълно обезличено и макар да умира от сърдечен удар година по-късно, Франсис Скот Фицджералд напомня с последните си разкази, че думите на Ърнест Хемингуей са били истина до самия край – талантът му наистина е „естествен като шарката върху крилца на пеперуда“.

ДС