Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Фотопортрети и лак за нокти от един публичен дом в Еквадор

Шарлоте Шмиц работи заедно със сексработнички за снимките, подредени в „Гьоте институт“

Полароидните снимки са на Шарлоте Шмиц, а лакът върху тях е добавен от позиралите жени. Снимка: Шарлоте Шмиц - Фотопортрети и лак за нокти от един публичен дом в Еквадор

Полароидните снимки са на Шарлоте Шмиц, а лакът върху тях е добавен от позиралите жени. Снимка: Шарлоте Шмиц

Снимки от най-големия публичен дом в Еквадор трябваше да покаже германската фотографка Шарлоте Шмиц в първата си изложба в София. Избраните фотографии са вече в „Гьоте институт“, а експозицията е с партньорството на галерия „Синтезис“, но заради коронавируса и извънредно положение в България кадрите няма да може да бъдат разгледани на живо, както бе планирано – от 18 март до 17 април. Но ще ви разкажем за изложбата.

Снимките са заснети със знанието на обитателките от дома в град Мачала. Там работят над 150 жени – те сами избират как да позират, а след това рисуват върху полароидните си снимки с лак за нокти. В началото функцията на лака е да прикрие самоличността им, но той бързо се превръща в творческо средство.

Използването на модели е в основата на художествената практика на Шарлоте Шмиц. Тя свежда до минимум структурите на неравнопоставеност, които предполага фотографският процес и по този начин позволява по-дълбоко и комплексно разбиране на хората пред обектива, обясняват организаторите.

Тъкмо този подход и представянето на една нова перспектива към иначе клишираната тема носи на Шмиц наградата „FotoEvidence Women“ през 2019 г., нова инициатива на „FotoEvidence Press“. Шмиц създава пространство за по-сложно и лично разбиране на личностите, разказващи своите истории, които се противопоставят на съществуващите стереотипи за сексработничките. По света повечето от тях са жени, докато авторите на арт и фотографски проекти на тази тема обикновено са мъже. Кадрите често не показват жените така, както те биха искали да бъдат видени.

Книгата към проекта „Ла Пуенте“, която Шмиц ще подписва в немския институт на 20 март.

Освен полароидни снимки и видео документация, в изложбата ще бъдат включени още едноименната книга, както и чаршафи от дома, подарени на фотографката от жените в публичния дом. Това са и единствените лични вещи, които те притежават в стаите на „Ла Пуенте“.

Фотографският подход на Шарлоте Шмиц включва нетрадиционно представяне на послания, свързани с жените и миграцията. Тя израства в датското малцинство в Германия и следва документална фотография в Университета за приложни науки и изкуства в Хановер. Фотографиите ѝ са публикувани в германски и международни медии, сред които „Шпигел“ и „Вашингтон поуст“.

Самостоятелни изложби е подреждала в САЩ, Турция, Австрия и Япония. Шарлоте говори шест езика и понастоящем живее в Берлин.

Шарлоте Шмиц

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg