Летен сезон

Френски „фестивален бонбон“ откри Кан

Джулиан Мур и Венсан Линдон на сцената на Фестивалния дворец. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Френски „фестивален бонбон“ откри Кан

Джулиан Мур и Венсан Линдон на сцената на Фестивалния дворец. Снимка: ЕПА/БГНЕС

КАН, специално за „Площад Славейков“

Както винаги, първата фестивална вечер на булевард „Кроазет“ е особено вълнуваща и примамлива за хиляди фенове на киното, които обсаждат червения килим пред Фестивалния дворец. Но до Голямата зала „Люмиер“ имат достъп само официалните гости, журитата в различните категории и, разбира се, екипът на откриващия филм.

Водеща на церемонията тази година бе актрисата Виржини Ефира, която много интелигентно и с умели импровизации (без да чете) създаде изключително приятна атмосфера. А след нея великолепният американски актьор, режисьор и продуцент Форест Уитакър поднесе забележително слово (и той без да чете), преди да получи от президента на фестивала г-н Пиер Лескюр Почетната „Златна палма“ за цялостен принос към световното кино.

Форест Уитакър с палмата си. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Затова пък великолепният френски актьор Венсан Линдон, който тази година оглавява 9-членното жури за главния конкурс, с актьорска сръчност, но и с искрено неудобство извади очилата си и прочете предварително подготвен и оставен на малката елегантна катедра на сцената „свой“ текст.

Малко след това на големия екран се появи украинският президент Володимир Зеленски, който в няколкоминутно обръщение към фестивала (вероятно на запис), а чрез фестивалния екран и към целия свят, поднесе развълнувано слово за войната в неговата родина. Залата слушаше изключително внимателно, аплодисментите след това бяха умерени.

И дойде моментът за откриващия филм „Final Cut“ или с френско заглавие „Coupez“ на талантливия режисьор Мишел Хазанавичус. Както е известно, тъкмо първоначалното заглавие на филма „Z“ създаде неочаквано сътресение дни преди откриването на фестивала заради неудобната символна връзка със същия знак върху руската военна техника през войната в Украйна. Тъкмо поради това заглавието бе променено, въпреки тревогите на разпространителите, че това става твърде късно след цялата подготвителната рекламна кампания. Но както е известно, няма лоша реклама и съвсем сигурно е, че филмът ще се радва на добър успех сред зрителите не само във Франция, но навярно и по света. И то преди всичко заради безспорните му професионални качества.

Мишел Хазанавичус е талантлив сценарист и режисьор, и в тази много сръчно направена зомби хорър черна комедия изключително умело играе с клишетата на жанра. А и актьорите му с видимо удоволствие участват в безкрайната каскада от импровизационни етюди, поднесени с въодушевяващ хумор и откровена бляскава ирония, която особено допада на зрителите. Сюжетът пародира добронамерено популярната японска черна хорър-комедия „Shin’ichirô Ueda“, като много умело надниква „зад камерата“ на подобна снимачна площадка с всички възможни и невероятни комични моменти. А екипът на „филма във филма“ трябва да преодолява занаятчийския хаос при снимките, за да завърши до последния кадър (Final Cut) поредната занаятчийска халтура, предназначена за популярна стрийминг платформа. Филмът на Хазанавичус прелива от спонтанен хумор, откровено преиграване и изобретателно шаржиране, а удоволствието на актьорите пред камерата е очевидно. То навярно ще въодушевява и бъдещите милиони зрители по света, като не забравяме, че предишният филм на Хазанавичус „Артистът“ (2011) има 5 оскара и пътят за нов успех отвъд океана е трасиран.

Ребека Хол и Дипика Падуконе, членове на журито на фестивала. Снимка: ЕПА/БГНЕС

А във Франция „Coupez“ тръгва в широко разпространение с откриването на 75-ия фестивал в Кан, като официалната церемония на 17 май вечерта е показана синхронно в 400 кинозали из цялата страна.

Да, наистина няма лоша реклама, ако всички детайли на ситуацията се отчетат и отиграят правилно.

Изглед от птичи поглед към Фестивалния дворец и червения килим. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах