Фурор на Диана Добрева в Русия

„На пермската сцена никога не е имало толкова дълго мълчание. Мълчание, вследствие от шок“, пишат руските медии за спектакъла на българката „Домът на Бернарда Алба“

Сценографията на „Домът на Бернарда Алба“ в Пермския „Театър-театър“ е на Мира Каланова. Снимка: „Театър-театър“ - Фурор на Диана Добрева в Русия

Сценографията на „Домът на Бернарда Алба“ в Пермския „Театър-театър“ е на Мира Каланова. Снимка: „Театър-театър“

Фурор в столицата на Западен Урал предизвика режисьорката от България Диана Добрева с постановката „Домът на Бернарда Алба” по испанския поет и драматург Федерико Гарсиа Лорка. Така започва отзивът в „Российская газета” за първото професионално гостуване на известната наша режисьорка в Русия.

„Горещите испански страсти, изливащи се от сцената като буен поток, направиха незаличимо впечатление на зрителите в хладния Перм – пише вестникът. – Има един момент в пиесата, когато актьорите правят пауза и, честно казано, на пермската сцена никога не е имало толкова дълго мълчание в тъмнина. Беше мълчание, вследствие от шок.”

Изданието допълва, че специално за пермската постановка Диана Добрева е допълнила пиесата с поезия на Лорка, Мигел Ернандес и Хуан Рамон Хименес. Според познавачите на театралното изкуство, това ѝ е позволило едновременно да запази „испанската кръв” на спектакъла, да обогати сюжета и да задълбочи образите на героините.

Пред агенция ТАСС Диана Добрева и сценографката Мира Каланова разказват за впечатленията си в пермския театър, в който са работили режисьорът Марк Захаров и актьорът Георгий Бурков.

Америка за България

„За първи път работя в Русия и съм абсолютно потресена от професионализма на всички, без изключение – от актьорите на „Театър-театър”, в които съм влюбена, до работниците от всички работилници и ателиета, с които с такава леката и любов създадохме това представление на пермска сцена. Много ми харесаха актрисите на този театър – техния дух, енергия, сила”, казва Добрева.

Най-обстойно за спектакъла разказва местният градски сайт 59.ru в публикация, озаглавена „Пет заключени блондинки и слънчогледов рай в спектакъла „Домът на Бернарда Алба” в Театър-театър”. Сайтът припомня за конфликта между режисьорката Диана Добрева и една от актрисите, защитила скандално осъдения Павел Устинов от сцената по време на аплодисментите в края на премиерното представление. Актрисата, извадена от спектакъла и заплашена с уволнение, предпочете да напусне. Но заради скандала и ситуацията около него малко медии успяха да напишат за самата постановка и нейните достойнства.

Вижте още: СВАЛЯТ РУСКА АКТРИСА ОТ СПЕКТАКЪЛ НА БЪЛГАРСКА РЕЖИСЬОРКА ЗАРАДИ ГРАЖДАНСКА ПОЗИЦИЯ

Пермският сайт обръща внимание, че спектакълът е допълнен от стихове с еротичен и откровен характер. Такива били и първите зрителски коментари:

Киномания

„Тук има много секс“.

Неслучайно спектакълът има възрастово ограничение 16+.

В пиесата наистина има много страст и ярки чувства – мечтите на момичетата за любов са показани в движенията на актрисите. В една сцена е илюстрирана интимна среща, но не буквално, а чрез страстен диалог между ръцете на Адела и Пепе.

Сайтът, който описва Диана Добрева като „главен режисьор на Националния театър „Иван Вазов” и шесткратен носител на наградата „Аскеер”* – рекордно постижение в българския театър, както се отбелязва – я цитира да казва, че въпреки факта, че пиесата е написана преди много десетилетия, темата за домашното насилие все така е актуална. Освен това тя вижда проблема с човешкото насилие много по-широко и го пренася в темата за държавите и политиката.

„Този спектакъл е като послание – обяснява пред 59.RU Добрева. – Човешкото сърце съществува в красота и с любовта. Когато поради социални или политически причини свободата и любовта бъдат забранени, това е страшно. Сега по света има такива опасни места, където се появява диктатурата.”


* Диана Добрева е на щатна длъжност като режисьор в Народния. След напускането на Александър Морфов през 2017 г., театърът няма главен режисьор. Спектаклите на Добрева имат повече от шест награди „Аскеер“, а тя самата има за дебют за „Медея“ (2006), за костюмите на „Макбет“ (2008), за режисурата на „Вълци“ (2017) и за режисура за „Бащата“ (2019).

ДС