Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Галерия свали викторианска картина с голи нимфи – цензура или арт акция?

Произведението било отстранено с цел да предизвика дебат по „трудни въпроси за джендъра, расата и тяхното представяне“

Джон Уилям Уотърхаус,
„Хилас и нимфите“, 1896 г. - Галерия свали викторианска картина с голи нимфи – цензура или арт акция?

Джон Уилям Уотърхаус, „Хилас и нимфите“, 1896 г.

Британска галерия временно премахна викторианска живописна творба с изображения на голи момичета, за да „насърчи дебата“ за това как тези изображения трябва да се показват в съвременната епоха. Свалената картина е „Хилас и нимфите“ на Джон Уилям Уотърхаус, създадена през 1896 г., а галерията – в Манчестър.

Цитирана от Би Би Си, кураторът Клеър Гануей заявява, че институцията е изправена пред „трудни въпроси за джендъра, расата и тяхното представяне“.

„И ние искаме да говорим за това с хората“, казва Гануей, отричайки обвиненията, че галерията е цензурирала картината.

Решението предизвика ожесточена реакция, в социалните мрежи много хора обвиняват галерията в „пуританизъм“ и „политическа коректност“.

Картината е част от колекция подобни творби в галерията, озаглавена „В търсене на красотата“, която Гануей описва като „много старомодна“, защото изобразява жените като „пасивни красиви предмети или фатални жени“.

Блог в уебсайта на галерията призовава:

„Да оспорим тази викторианска фантазия!“

„Погледът към историята, възгледите за историята на изкуството и за представянето на изкуство са се променили, а галерията вероятно не го прави по начина, по който трябваше да се направи“, коментира Гануей пред Би Би Си.

По думите ѝ не става дума за това, че тези неща не могат да съществуват в публична галерия – а че може би просто трябва да оспорим начина, по който възприемаме тези картини и „да им дадем възможност да говорят по различен начин“.

Решението било взето от персонала на галерията с художничката Соня Бойс и отстраняването на картината в петък, 26 януари, било заснето, за да бъде превърнато във видеоарт за предстоящата изложба на Бойс в галерията през март.

Ефектът #MeToo

Решението беше повлияно от скорошните протести и движения срещу експлоатацията на жените, твърди Гануей.

„Говорихме много за #MeToo и това е признание за въздействиeто на тези кампании – казва тя. – Но бих искала да мисля, че дори и тези неща да не се бяха случили, ние все пак бихме насърчили тази дискусия.“

Посетителите са били поканени да напишат бележки със своите виждания за решението и да ги залепят на празното място на картината.
Коментарите за бележките варират от „Феминизмът е луд!“ през „Създаване или показване на изкуство, което отразява сегашните идеологии, заедно с класическите произведения“.

„За нас това е начало на процес, а не крайна точка. Но това, които правим, не е цензуриране на изкуството“, обяснява Клеър Гануей.

„Това убива всеки дебат“

Реакциите в социалните медии бяха доста остри.

„Премахването на изкуство поради политически проблеми е точно цензура“, пише Гари Брукс в Туитър.

„Мисля, че можехте да предизвикате дебат, без да премахвате картината“, смята Бен Перкинс.

Професор Лиз Претеджон, която се занимаваше с изложбата „Уотърхаус“ в Кралската академия в Лондон през 2009 г., коментира пред Би Би Си:

„Това е картина, която хората обичат – и да се твърди, че като се премахне, по някакъв начин ще започне дебат, е нелепо. Изваждането ѝ от галерията убива всякакви дебати, по някои от наистина интересните въпроси, които може да повдигне за сексуалността и отношенията между половете.

Викторианците често били критикувани, защото се предполага, че лесно са се скандализирали от всякакво „неприличие“, но тук изглежда, че ние сме тези, които започваме да разсъждаваме като „моралистични викторианци“.

Пощенските картички с картината също са извадени от магазина на галерията.

Скандалът възниква два месеца, след като две сестри подадоха молба до музея „Метрополитън“ в Ню Йорк да се премахне или поне да се преосмисли начина, по който се представя картина на Балтус на съседско момиче в еротична поза. Сестрите смятаха, че Мет „романтизира воайорство и експлоатацията на деца“. В Ню Йорк музеят отказва да свали картината, заявявайки, че иска да насърчи „непрекъснатото развитие на съществуващата култура чрез информирана дискусия и уважение към творческата изразност“.

Вижте още: ПЕТИЦИЯ СРЕЩУ КАРТИНА С „МОМИЧЕ СЪС СЕКСУАЛНО ИЗЛЪЧВАНЕ“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg