Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

„Гардиън“ зове: Стига грозно публично изкуство

Работници от цял свят, изправете се срещу лошите статуи! Съборете тези извинения

„Обида за всички египтяни“. Гротескният бюст на Нефертити (вляво) и изящният й първообраз в Берлин. - „Гардиън“ зове: Стига грозно публично изкуство

„Обида за всички египтяни“. Гротескният бюст на Нефертити (вляво) и изящният й първообраз в Берлин.

В Египет се случи революция и ние би трябвало да я повторим. Имаме нужда от революция срещу лошото публично изкуство.

Джонатан Джоунс е английски журналист и арт критик, който пише за „Гардиън“ от 1999 г. Известен е с предизвикателния си и често противоречив стил на писане.

Джонатан Джоунс е английски журналист и арт критик, който пише за „Гардиън“ от 1999 г. Известен е с предизвикателния си стил на писане.

Грозните скулптури са световен феномен. От глупавата статуя на Питър Фолк в Будапеща до колосално кичозната двойката на гарата „Сейнт Панкрас“ в Лондон несръчно изпълнените извинения за фигуративно изкуство обиждат публичните пространства. И ние се примиряваме с това. Някои естети може и да мърморят, а онлайн галериите да се присмиват на противното изкуство, което се пръква навсякъде, но повечето хора пасивно приемат правото на невежи куратори и арогантни артисти да налагат ужасния си вкус на всички нас.

В Египет не е така. Вероятно окуражени от скорошната си история на демонстрации и политически промени, египтяните се вдигнаха на протест срещу една нелепа статуя и тя беше премахната. Въпросната „творба“ би трябвало да бъде реплика на великия древноегипетски бюст на Нефертити, изложен в музея в Берлин. Поръчано е тя да се издига на входа на град Саламуд, на три часа южно от Кайро.

Прочутата глава на Нефертити с високата шапка е пресъздадена в колосален мащаб. Или по-скоро не е пресъздадена. Лицето й, вместо да е червеникаво, е станало зеленикаво-жълто. И вместо да е красиво, е удължено, странно белязано и със затворени очи. В действителност то никак не прилича на прословутото изображение на красотата на Нефертити.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Египетски блогъри и потребители в Туитър бързо нарекоха статуята „Франкенщайн“ и я обявиха за „обида към Нефертити и всички египтяни“.

Дотук нищо неочаквано – публичното изкуство често е осмивано. Но изведнъж се случи нещо изключително: хората бяха чути. Властите в Саламут реагираха, като премахнаха отвратителната Нефертити и съобщиха, че на нейно място ще поставят гълъб на мира.

В интерес на истината си струва да отбележим, че артистът може би не е бил разбран. Вероятно това е една много по-изкусна историческа възстановка на онова, което е било. Нефертити е съпруга на Ехнатон – прочутият египетски схизматичен владетел от второто хилядолетие пр. Хр., който отхвърлил традиционните богове и артистичния стил, който ги почитал. Ехнатон настоявал за безмилостно реалистично, дори гротескно портретиране. Той и Нефертити били изобразявани с издължени, слаби, некрасиви лица в общите си портрети.

Чудото на бюста на Нефертити в Берлин е, че той комбинира реализма на т.нар. амарнийския стил с усещането за изящество и хармония, вложени в създаването на една от най-великите икони на красотата.
„Грозната“ Нефертити, която обиди египтяните, изглежда като опит за претворяване на чудатостите на амарнийския стил. Затова мястото й е по-скоро в някой музей, а не на магистрала, където да плаши хората.

Египет показа пътя напред. Работници от цял свят, иззправете се срещу лошите статуи! Съборете тези грозни извинения за публично изкуство. Нямате какво да губите освен естетичната си болка.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах