Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Гледаме „Прекрасният нов свят“ с тих ужас и лека досада

Критиката за новия сериал по антиутопията на Олдъс Хъклси, която ни праща в едно бъдеще без лично пространство, без семейства и моногамията е забранена

Олдън Еренрайх и Лара Пийк в сцена от „Прекрасният нов свят“. Семейните взаимоотношения са забранени в Нов Лондон. - Гледаме „Прекрасният нов свят“ с тих ужас и лека досада

Олдън Еренрайх и Лара Пийк в сцена от „Прекрасният нов свят“. Семейните взаимоотношения са забранени в Нов Лондон.

Кризите на 2020 г. вкараха света във филм с антиутопична тематика. След коронавируса днес гледаме с други очи на сюжети като „Прекрасният нов свят“ на Олдъс Хъксли, пресъздаден в сериал. Деветте епизода, чиято премиера бе на 15 юли в непопулярната у нас видеоплатформа „Пийкок“, провокираха естествени паралели между настоящето и XXVI в., когато се развива историята в продукцията.

Обществото в „Прекрасният нов свят“ е постигнало мир и стабилност – за сметка на моногамията, личното пространство, парите, семейството и дори историята, които са строго забранени. Няма родители, съпрузи, деца или дори приятели в тази среда. Брачните съюзи се смятат за архаична практика, характерна за „диваците“ – бедни бели американци, които живеят в резерват, нещо като зоологическа градина за новолондончани.

Бърнард Маркс (Хари Лойд) и Линайна Краун (Джесика Браун Финдли) познават добре строгия социален ред в Нов Лондон, както и живота, отдаден на удоволствията и секса и не на последно място антидепресанта „сома“. Любопитни да изследват света извън своето общество, двамата тръгват на пътешествие извън града, но попадат в центъра на опустошителен бунт. Бърнард и Линайна биват спасени от аутсайдера Джон (Олдън Еренрайх), който заедно с тях се спасява в Нов Лондон. Спътникът им е много по-различен от двамата граждани – не само защото има чувства, но и защото има майка (Деми Мур), макар и алкохоличка.

„Прекрасният нов свят“ не се възползва достатъчно от актьорския талант на Деми Мур, пише „Венити Феър“.

Сценаристи на проекта са Дейвид Уийнър, Грант Морисън и Брайън Тейлър. Уийнър е и шоурънър, и изпълнителен продуцент. Морисън също е в продуцентския екип.

Критиците не са единодушни за качествата на новия сериал, а за зрителска оценка е все още рано. „Прекрасният нов свят“ е красиво направен, елегантен, но без да навлиза във философската дълбочина на романа на Хъксли. Затова и положителните оценки на критиците в специализирания сайт „Ротън томатоус“ са едва 55%.

Ако създателят на сериала е разбрал защо книгата от 1932 г. е съотносима към днешното бъдеще, то зрителят не достига до това прозрение сам, отбелязва „Холивуд Рипортър“. Сценаристите разчитат твърде много на шока у зрителя, когато се запознава с обичаите и нравите на новолондончани. Те не знаят какво е да плачеш, не разбират и девствеността. Всички са млади и привлекателни, а когато достигнат определена възраст, биват изпращани в крематориума, но сериалът изпуска възможността да наблегне на тази тъмна част от историята.

В сериала „Прекрасният нов свят“ няма нищо ново, посочва Алън Сепинуол в „Ролинг Стоун“, давайки му 2 от 5 звезди. Актьорският състав е красив, добре изглежда и самият сериал. Но така и не успява да надмогне тази полирана външност, за да изследва истинските теми, които стоят зад персонажите и техните истории.

Олдън Еренрайх като дивака Джон

Три са правилата на Нов Лондон – нямаш лично пространство, нямаш семейство и моногамията е забранена. Очевидно е, че най-интересното от тях за зрителя е последното. Ако не ви е омръзнало да гледате сцени с оргии в „Западен свят“, то със сигурност „Прекрасният нов свят“ е за вас, пише критикът на „Стоун“. Това обаче бързо омръзва, предвид, че не се обяснява мотивацията на персонажите, нито има обяснение защо Нов Лондон е такъв, какъвто е.

Няма как още първите девет епизода да покрият цялата философска дълбочина на „Прекрасният нов свят“ на Хъксли, смята Соня Сарайа в ревю за „Венити Феър“.

„Този сериал е интелигентна съвременна адаптация, дълбоко ангажирана с материала, от който черпи вдъхновение, докато същевременно засяга темите за расизма и за мизогинията от романа на Хъксли“, пише тя.

Авторката изтъква решението на шоурънъра да замени цвета и пола на някои от водещите мъжки персонажи с женски и от различни етноси, но не го коментира. Сред силните страни на продукцията тя посочва прочита на антиутопичната класика, който се занимава по-скоро с въпроса как функционират хората, а не компютрите. Добро решение, твърди тя, е, че е избегнат трагичния финал на Хъксли, но признава, че това вероятно ще се навакса в евентуалния втори сезон.

Признавам си, че краят на сезона ме остави с повече въпроси, отколкото отговори. Но поне покрай другото „Прекрасният нов свят“ е добре направен, задълбочен, макар и на моменти глуповат. Толкова може да се очаква от дебютните епизоди до този момент“, заключава Сарайа.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах