Софийска филхармония МЕГАБОРД

Марин Алсоп за филма „Тар“: Обидена съм като жена, като диригент и като лесбийка

Прочутата диригентка открива паралели между своя живот и този на измислена маестра във филма

Кейт Бланшет в „Тар“. Снимка: Focus Features - Марин Алсоп за филма „Тар“: Обидена съм като жена, като диригент и като лесбийка

Кейт Бланшет в „Тар“. Снимка: Focus Features

Марин Алсоп, определяна от музикалните експерти като най-добрата жена диригент на нашето време, се е почувствала обидена от „Тар“, филма на Тод Фийлд с Кейт Бланшет в главната роля. Спряган за един от фаворитите на предстоящите оскари, „Тар“ разказва за диригентка, хомосексуална маестра с множество романтични връзки, която накрая е обвинена в сексуален тормоз и злоупотреба с влияние от по-млади музикантки.

Мнозина възприемат Алсоп за прототип на Тар, приликите между двете са очевидни, изтъква „Варайъти“. И двете са ученички на Ленард Бърнстейн, и двете са хомосексуални, омъжени за музикант и имат деца. Във филма Тар ръководи Берлинската филхармония, а като музикален директор на Балтиморската филхармония Алсоп доскоро бе единствената жена начело на подобен голям оркестър в Щатите.

Името на Алсоп дори е споменато в една от сцените на „Тар“, когато персонажът на Кейт Бланшет дава интервю за престижно списание:

„Колкото до въпроса с половия предразсъдък, не мога да се оплача – казва Лидия Тар във филма. – Нито могат да се оплачат Натали Щюцман, Лоранс Екилбе, Марин Алсоп и Джоан Фалета. Има толкова много жени преди нас, жени, които носят истинската промяна“.

Основната разлика между Марин Алсоп и Лидия Тар обаче е, че фикционалната маестра е обвинена в сексуален тормоз – сюжетен обрат, който Алсоп намира за обиден.

„За първи път разбрах за филма през август и останах втрещена – разказва диригентката пред британския „Сънди Таймс“. – Толкова повърхностни аспекти от „Тар“ съвпадат с личния ми живот. Но след като изгледах филма, притеснението ми премина и дойде обидата. Обидена съм като жена, като диригент и като лесбийка.

За мен е сърцераздирателно да имаш възможност да изобразиш жена на подобна позиция и да я представиш като насилник. Мисля, че всички жени и всички феминисти трябва да бъдат обезпокоени, защото не става дума за жените диригенти, нали? Въпросът е за жените като лидери на обществото ви. Хората се питат „Може ли да им вярваме? Ще се справят ли в тази роля?“. Въпросите са същите, независимо дали говорим за управителка на компания, за треньорка от Националната баскетболна асоциация или директорка на полицейско управление.“

Марин Алсоп е позната и на ценителите на класическата музика у нас – маестрата дирижира Софийската филхармония в два концерта през май 2021 г.

Тод Фийлд е режисьор и сценарист на „Тар“. Премиерата на филма бе на кинофестивала във Венеция през 2022 г. и заглавието веднага направи впечатление на критиците, дори Мартин Скорсезе сподели, че му е фен. Засега обаче филмът не е получил широко разпространение – нито по световните кина, нито у нас.

„Има толкова много мъже – реални мъже, за чиито обвинения има тонове информация – на които можеше да се базира този филм, но вместо това той е за жена в главната роля, на която са приписани качествата на всички тези мъже. Това е антиженски филм. Самото схващане, че поведението на тази жена би било идентично с това на мъжете, истерично до лудост, е повторение на нещо, което сме виждали десетки пъти преди“, допълва Алсоп.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах