Голямата награда на Биеналето за опера с въздишката на Земята

Литва със „Златен лъв“ във Венеция за произведението „Слънце и море“ (видео)

Публиката в павилиона в „Арсенале“, Венеция, наблюдава хората на плажа, които са част от произведението „Слънце и море“. Снимка: Стопкадър от видеото - Голямата награда на Биеналето за опера с въздишката на Земята

Публиката в павилиона в „Арсенале“, Венеция, наблюдава хората на плажа, които са част от произведението „Слънце и море“. Снимка: Стопкадър от видеото

Опера върху хавлии на плаж получи голямата награда на Венецианското биенале за съвременно изкуство. Отличията на 58-ото издание на най-големия артфорум в света бяха обявени днес, 11 май, на официалното откриване в палацо „Ка’ Джустиниан“.

„Златен лъв“ за най-добро национално участие получава Литва за произведението „Sun & Sea (Marina)“ (Слънце и море) на Лина Лапелите, Вайва Грайните и Ругиле Барзджюкайте, с куратор Лучия Пиетроюсти.

Авторките на произведението „Слънце и море“, получило голямата награда на 58-ото Венецианско биенале. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Отличието се връчва за експерименталния дух на творбата и неочакваното третиране на националното представителство. Журито е било впечатлено от изобретателното използване на мястото за представяне на Брехтианската опера, както и ангажираността на павилиона с Венеция и неговите жители. „Sun & Sea (Marina)“ е критика на начина, по който почиваме, и на нашето време, изпълнявана от актьори и доброволци, изобразяващи обикновени хора.

Публиката в „Арсенале“, където е експонирано произведението, може да наблюдава от тераса изпълненията на хора, прекарващи свободното си време на плажа, тичащи около хавлиите деца, носещи се найлонови торбички във водата и да чуе въздишката на Земята от отношението на човека към околната среда.

С почетен диплом е отличено националното участие на Белгия. Под названието „Mondo Cane“ (Кучешки свят) творческият тандем Жос де Груйтер и Харалд Тис с куратор Ане-Клер Шмитс предлага кинетична инсталация от кукли в естествен размер с осветен от хумор разказ за някои тъмни страни на европейската идентичност. Наградата се връчва заради алтернативния поглед върху недостатъчно осветените аспекти на социалните отношения в Европа, изразен чрез механични кукли, базирани на фолклорни стереотипи. Белгийският павилион е в „Жардини“.

„Mondo Cane“ (Кучешки свят), инсталацията от механизирани кукли на Жос де Груйтер и Харалд Тис, Белгия. Снимка: Емил Л. Георгиев/Площад Славейков

„Златен лъв“ за най-добър художник в централната изложба „Да живееш в интересни времена“ се присъжда на Артър Джафа за видеото му „The White Album“ (което няма нищо общо с едноименния албум на „Бийтълс“).

Артър Джафа със своя „Златен лъв“ от Биеналето във Венеция. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Този „Бял албум“ е мощна колекция от видео кадри – от интернет, от новини и други източници – обединени в 30-минутен луп в това, който може да изглежда на случайния наблюдател като нарочно объркан поток на съзнанието. Има бял човек с белезници, който крещи думата с „n“ на чернокожа полицайка, която стоически запазва спокойствие; има черен баща, който подиграва сина си, след като го побеждава във видео игра, което кара момчето да плаче. Какво означава всичко това? Каквото искате. Или пък нищо, според Джафа, който твърди, че няма истински дневен ред, нито някакво важно послание.

Майстори на пианото

Стопкадър от видеото, спечелило награда за своя автор Артър Джафа

Почетни дипломи са присъдени още на Тереза ​​Марголес от Мексико и Отобонг Нканга от Нигерия (живее и работи в Антверпен).

Журито е в състав Стефани Розентал (Германия), председател, Дефне Аяс (Турция/Холандия), Кристиана Колу (Италия), Сунюнг Ким (Корея) и Хамза Уокър (САЩ).

Вижте още: ДЖИМИ ДЪРАМ СЪС „ЗЛАТЕН ЛЪВ“ НА ВЕНЕЦИАНСКОТО БИЕНАЛЕ

КАК ЖИВЕЕМ? ОТГОВОРЪТ НА БЪЛГАРИЯ НА ВЕНЕЦИАНСКОТО БИЕНАЛЕ

Bookshop 728×90