Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Горан Благоев: Да се молим на Бога Николай да не стане патриарх

Владиката се държи като локален папа, смята журналистът

Горан Благоев тълкува последните действия на митрополит Николай като опит на църквата да диктува своята гледна точка на една светска държава. - Горан Благоев: Да се молим на Бога Николай да не стане патриарх

Горан Благоев тълкува последните действия на митрополит Николай като опит на църквата да диктува своята гледна точка на една светска държава.

Църквата в лицето на митрополит Николай се опитва да налага гледната си точка на държавата, заяви журналистът Горан Благоев в сутрешния блок на Би Ти Ви. Реакцията му бе предизвикана от призива на пловдивския владика да не се организира отбелязването на годишнината от Априлското въстание на 1 май в Панагюрище, защото на същата дата тази година се пада Възкресение Христово.

Благоев обясни, че от канонична гледна точка Николай има основания за подобен апел – тъй като зарята-проверка е светска форма на помен за загиналите, каквито не са допустими на Великден. Журналистът обаче определи писмото на духовника като смущаващо и добави, че владиката е можел да намери и по-подходяща форма за комуникация с кметската управа.

„Оставете тона, той е някак си много типичен за митрополит Николай – каза Благоев. – Тук става въпрос за опит на Църквата да диктува своята гледна точка на една светска държава. А ние знаем, че Църквата е отделена от държавата. Значи, когато на Църквата ѝ отърва, тя е отделена от държавата; но когато не ѝ отърва – тогава се размахва пръст.“

Митрополит Николай, снимка: Дарик

Митрополит Николай, снимка: Дарик

Другият казус, подложен на обсъждане в тв студиото, е забраната на Николай от последните дни да има църковна венчавка между православен християнин и арменка – с аргумента, че арменците са еретици. Според Горан Благоев това създава много опасна тенденция и се върви към зилотство – крайно православие. Журналистът даде за пример манастир в Света гора, който издига черно знаме с надпис „Православие или смърт“. Благоев обясни, че като вярващ за него това не е проблем – и дори е бил кум на венчавка между англиканин и православна.

И по този казус гостът заяви, че формално Църквата има основание за такъв отказ, тъй като на един от Вселенските събори е прието правило православен и еретик, или схизматик, да не могат да бъдат венчани.

„Въпросът е в XXI век, когато виждаме, че Църквите се отварят, диалогизират помежду си, кого наричаме еретик и схизматик?“, запита той и подчерта, че това би било огромен проблем за българската диаспора в чужбина.

Благоев призна, че мнението на митрополитите Николай и Йоаникий, забранили венчавките между православни и протестанти, е по-скоро частно и не се споделя от повечето членове на Светия синод.

На бележката на водещия Антон Хекимян, че Николай се „гласи“ за патриарх и въпроса дали тогава това мнение няма да стане по-официално, Благоев отвърна:

„Като вярващи, да молим Бога това да не се случи.“

По отношение на отказа на пловдивския владика да дава интервюта журналистът коментира: „Ако гледаме медийното поведение на Николай, той се държи като „локален вселенски патриарх или папа“.“

„Ако дядо Николай беше толкова принципен православен да казва, че на Априлското въстание не може да има помен за загиналите, защо като епископ в София не постави въпроса за една много неправилна практика на държавата на Богоявление, когато също прославяме Бога в трите му лица, и също не трябва да има заупокойни церемонии. А поднасянето на венеца на паметника на Незнайния воин е точно такава церемония“, завърши Благоев.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg