Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Горд с обявените конкурси, гневен от резултата

Отчетът на Рашко Младенов като служебен министър на културата

Рашко Младенов обяви конкурси за директор на всички институти, управлявани от години от едни и същи лица. Снимка: Емил Георгиев - Горд с обявените конкурси, гневен от резултата

Рашко Младенов обяви конкурси за директор на всички институти, управлявани от години от едни и същи лица. Снимка: Емил Георгиев

Служебният министър Рашко Младенов е изпълнил изцяло най-малко един от приоритетите си при встъпването в длъжност в правителството на Огнян Герджиков. В последните си часове в сградата на „Александър Стамболийски“ 17 Младенов удостои сценографа Елена Иванова с орден „Златен век“ и използва възможността да се отчете пред медиите за тримесечния си престой начело на ведомството.

Първоначално Младенов започна с уточнението, че като служебен министър се е старал да действа като оперативен работник, предвид нуждите и изискванията на отделни културни институти за проблемите им – „колкото е във възможностите и където може да се помогне“.

Като пръв свой приоритет (изпълнен) Рашко Младенов отбеляза намерението си да обяви конкурси във всички институти, които твърде отдавна и извън законовия срок се управляват от титулярни или временни директори.

Младенов посочи, че процедурите по тях са приключили в рамките на между 2-3 седмици до днес, заради което той е решил да остави фактическото провеждане на събеседванията с одобрени кандидати на следващото, вече пълномандатно ръководство – и за да не се повтори, по думите му, ситуацията със Софийската филхармония, чийто директор (бел. ред. – Найден Тодоров) бе избран в последните часове от управлението на Вежди Рашидов.

Франциско

Въпреки успешното начало обаче, Младенов е останал озадачен и дори „малко разгневен“ от резултатите – липса на интерес. Той посочи, че същите хора кандидатстват за същия пост (бел. ред. – например в Националния филмов център, където на трети пореден конкурс се явяват три едни и същи лица; или НИМ, където единият от двамата участници е шефът от началото на века Божидар Димитров; или Националният институт за недвижимо културно наследство – кандидати са настоящият и.д. директор Даниела Динкова, която междувременно е в отпуск от три месеца, и „име, което ми е непознато“, по думите на министъра).

Друго изпълнено от намеренията на Младенов е разпределянето на капиталови средства от бюджета на МК за наложителни ремонти – общо 13 културни института са получили пари за спешни поправки на сградния си фонд. Няма институт, който да е поискал помощ по това перо, и да не е получил, заяви министърът.

Екипът на Рашко Младенов е работил и по нова методика за делегираните бюджети – за отпадането на т. нар. „билетче“. Разработена е схема, според която всеки институт се гледа поотделно (място, репертоар, местен интерес и т.н.) и според това се залага конкретна твърда сума, с която да се гарантира нормалната му работа. Осъществяването на промяната в методиката обаче пада на следващата власт.

От идващото управление зависи също и осигуряването на парите за „Пловдив 2019“. Градът под тепетата ще е европейска столица на културата след по-малко от две години, а се оказва, че финансирането е на критично ниско равнище – и то не защото няма пари, а защото законовата уредба е недогледана и просто няма как да се превеждат средства между различните държавни, общински и частни нива. 44-ото Народно събрание ще трябва да коригира този проблем.

За първи път, обясни още Младенов, Министерството на културата поема отговорност към по-специфичен жанр. Властта е помогнала значително за честването на два важни юбилея – 50 години „Щурците“ и 40 години ФСБ, като е платила наема на „Арена Армеец“ за двата концерта на формациите.

Независимите театри също се радват на добро отношение. Младенов посочи, че в МК ежегодно са разписвани суми в подкрепа на тези трупи, но те често остават неусвоени. Сега, само за трите си месеца като министър, са пуснати и четирите сесии по тази програма и се очаква всеки лев да отиде по предназначение.

Нито един променен статут за 3 месеца

Неминуемо на срещата бе повдигната и темата с унищожаването на културни паметници – покрай злощастната участ на Двойната къща в София от последните дни. Рашко Младенов заяви, че проблемът касае най-вече сериозни недомислици в Закона за културното наследство – „заплетен възел, който не е лесно да се развърже“.

Макар и по време на краткия му мандат да е имало опити да се търси подписа му за промяна или не на даден статут „паметник на културата“ (Младенов даде за пример Копривщица и Тютюневите складове), да полага параф не му се е налагало. И изобщо – за трите месеца в министерството не е бил променен нито един статут, но това е било „по-скоро случайност“.

Вижте още: ПРЕДЛОЖИЛИ НА МИНИСТЪР 100 ХИЛ. ЛЕВА ДА БУТНЕ ДВОЙНАТА КЪЩА

Заместникът на Младенов проф. Боряна Христова добави все пак, че ръководството няма и правната възможност да отменя вече взети решения от предшествениците си. Тя коментира още, че обичайно дали дадена сграда да е паметник, или не, се решава от цяла група специалисти и би било нелогично с подписа си даден министър да зачеркне експертизата им.

Вижте още: ГРИЖАТА ЗА КУЛТУРНОТО НАСЛЕДСТВО – САМО ФАСАДА 

Христова заяви също, че са били изработени редица поправки на действащия Закон – 17 обосновани и 28 по-маловажни – и се надява новият министър в културата и новите депутати да ги вземат предвид (или поне да предложат нови).

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах