Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Густаво Дудамел е новият музикален директор на Парижката опера

Диригент на 40 г. с най-стремителната кариера на класическата сцена, попаднал в музиката чрез експериментална система за деца от бедняшките райони във Венецуела

Днес Густаво Дудамел е сред най-търсените диригенти в света. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Густаво Дудамел е новият музикален директор на Парижката опера

Днес Густаво Дудамел е сред най-търсените диригенти в света. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Диригентът Густаво Дудамел е новият музикален директор на Парижката опера, съобщиха от институцията. Артистичен и музикален директор на Лосанджелиската филхармония, той е една от малкото знаменитости на класическата музика, популярен и в попкултурата. Дудамел ще остане на тази позиция в продължение на шест сезона, считано от 1 август тази година.

40-годишният днес Дудамел, познат предимно като диригент на симфонични концерти, дебютира в Париж през 2017 г. с операта „Бохеми“ и бързо попада в полезрението на музикалната критика. Но това остана единственият му ангажимент с този театър, въпреки че той дирижира опера още в Лос Анджелис и „Метрополитън опера“, затова назначението сега му се оказа изненадващо за мнозина, отбелязва „Ню Йорк Таймс“.

Свикнал да работи с натоварен график, ангажиментът на Дудамел в Париж ще се застъпи с директорските му задължения в Лосанджелиската филхармония, които ще продължат до сезон 2025/2026.

„Това е голяма и красива отговорност“, коментира Дудамел в интервю за „Ню Йорк Таймс“ и споделя, че решението не е изисквало дълго обмисляне.

Роден във Венецуела през 1981 г., Дудамел е вероятно най-успешният възпитаник на държавната програма „El Sistema“, насочена към деца в най-бедните райони. Нейното начало поставя Хосе Антонио Абрю – икономист, политик и… изпълнител на орган. Той решава да даде шанс на децата от бордеите, като им раздава музикални инструменти, осигурява им учители по музика и така поставя начало на юношески и младежки оркестри. Те се оказват начин за борба срещу мизерията и с насилието.

Дудамел е роден в Баркисимето. За разлика от другите деца в Системата, които хващат музикални инструменти още на 2 години, Густаво се записва в оркестър „Симон Боливар“ на 10 години. Учи цигулка, после композиране и дирижиране. Не след дълго става диригент на оркестъра.

Днес Густаво Дудамел е сред най-търсените диригенти и свири с Берлинската и Виенската филхармония. Междувременно се е появявал в шоуто на полувремето на Супербоул в САЩ, озвучава Тролцарт в анимацията „Тролчета: Турнето“ и дирижира музиката за саундтрака на предстоящия филм на Стивън Спилбърг „Уестсайдска история“. През 2019 г. Дудамел получава звезда на Алеята на славата в Холивуд.

Репутацията на Дудамел със сигурност е знак за по-нататъшното развитие на Парижката опера, която като всяка друга културна институция след пандемията ще трябва да върне обичайната си аудитория, но ще опита да привлече и нова публика. Щедро субсидиран от държавата, оперният театър отчита нарастване в броя на публиката си през последните години, но има да разрешава някои проблеми, например расовото разнообразие в танцовата трупа, отбелязва „Ню Йорк Таймс“.

„Нашето бъдеще не се изчерпва само с нашата история – коментира пред изданието Александър Нееф, артистичен директор на институцията. – Ковид-кризата ни постави в една голяма тенджера под налягане и само засили нуждата да дадем на хората истински причини защо трябва да съществуваме и защо това, което правим, е ценно. Дудамел е явен посланик на това. Това, което той прави успешно, е да събаря прегради и ограничения.“

И докато на Дудамел може и да му липсва класическото музикално образование в престижна институция, както и музикалният бекграунд, който обикновено имат популярните класически творци, той дебютира в „Ла Скала“ през 2006 г., когато е съвсем млад, в 20-те си години. През 2007 г. той за пръв път излиза на сцената на Берлинската държавна опера. През 2016 г. дирижира оркестъра на Виенската опера, а две години по-късно покорява „Метрополитън“.

В предстоящия есенен сезон Дудамел ще дирижира в Парижката опера „Турандот“ на Пучини и „Сватбата на Фигаро“ на Моцарт.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах