Кино изследователи, бивши актьори и снимачен екип, както и официалният биограф на Алфред Хичкок се впуснаха в защита на режисьора след твърденията от страна на Типи Хедрън, че той е упражнявал сексуален тормоз и я е малтретирал по време на заснемането на „Птиците“ през 60-те години.
В своята нова книга, „Типи: Мемоари“, която излиза на 17 ноември, Хедрън обяснява, че Хичкок е подхождал сексуално към нея и се отнасял сякаш му е лично притежание, предава „Гардиън“. В един от пасажите актрисата описва своя искрен ужас по време на снимките на сцената на тавана в „Птиците“, когато била нападната от истински птици.
„Беше грозно, брутално и безмилостно“, пише тя, като добавя, че Кери Грант, по време на посещение на снимачната площадка, ѝ казал колко смела е била.
Джон Ръсел Тейлър, автор на „Животът и кариерата на Алфред Хичкок“, коментира, че в никакъв случай не би винил Хедрън, с която се запознал в края на 70-те години, докато правил проучванията за книгата си.
„Тя, бих допуснал, развива спомени, за да се чувства огорчена, но като приятел на Хичкок аз негодувам за начина, по който историята ѝ се променя през годините“, смята той.
Хедрън, архетипна за режисьора хладна блондинка, играе и в друг негов трилър, „Марни“. Тя е манекенка в Ню Йорк, когато Хичкок я забелязва през октомври 1961-а в реклама на диетична напитка. Тейлър обяснява, че в предишни интервюта за книгата му, преиздадени през януари, Хедрън е казвала, че Хичкок я е научил на всичко, което знае за киното, и дори я е допускал на сценарните срещи за „Птиците“.
Тейлър и друг експерт по режисьора, Тони Лий Моръл, автор на „Хичкок и направата на „Марни“ и „Направата на „Птиците“ на Хичкок“, заедно са убедени, че твърденията на Хедрън не се споделят от останалите хора, работили по филмите, нито от снимачния график или други документи в архива на Хичкок в библиотеката „Маргарет Херик“ в Лос Анджелис.
Хедрън, майка на филмовата звезда от 80-те Мелани Грифит и баба на Дакота Джонсън, играла в миналогодишния „Петдесет нюанса сиво“, пише, че по време на снимките на „Птиците“ Хичкок я закарал до мотела ѝ в своята лимузина и се опитал да я целуне пред погледите на околните.
Тя отблъснала опитите му, а той ѝ отмъстил на следващия ден, когато снимали прочутата сцена в телефонната кабина, в която птици разбиват стъклата и влизат вътре. Уж нечупливите стъкла всъщност се натрошили и нарязали лицето ѝ. Според Хедрън това е било наказание, че отхвърлила режисьора.
Обвинението за предполагаемата целувка на Хичкок бе обявено за първи път в книгата на Доналд Спото от 2008 г. – „Очарован от красота“, вдъхновил телевизионния филм от 2012 г. „Момичето“, с участието на Сиена Милър като Хедрън и Тоби Джоунс като Хичкок.
Продукцията провокира протести сред онези, работили с режисьора – а сега възраженията се засилват в отговор на новите мемоари на актрисата. Репутацията на най-големия британски филмов режисьор, опасяват се Тейлър и Лий Моръл, е помрачена от обвинения, които не биват доказвани.
„Снимачни документи посочват, че има месеци разлика от времето, в което тя е в мотела и заснемането на сцената в кабината – казва Лий Моръл пред „Обзървър“. – Това също се случва няколко дни след като Хедрън е получила ролята за „Марни“, което го прави дори още по-нелогично.“
Тейлър добавя, че наблюдателите на целувката, като асистент-режисьора Джим Браун и асистенка на Хичкок, Пеги Робъртсън, никога не са споменавали инцидента в лимузината, когато години по-късно са отправяли свои тежки критики към режисьора. Изследователят поставя под въпрос и защо Хичкок би рискувал да обезобрази новата си звезда по време на скъпи снимки.
Джери Геро, асистент на дресьора на птици Рей Беруик, подкрепя тази позиция, а фризьорката на Хедрън, Вирджиния Дарси, се съгласява, че екипът „изцяло се е грижил за нея“.
Само две глави от новата книга са за Хичкок, починал през 1980-а. По-голямата част от мемоарите са хроника на страстта на Хедрън да се снима с лъвове и други големи котки, както и създаването на нейния природен резерват близо до пустинята Мохаве.
Най-големият скандал между режисьора и звездата му, съгласни са всички страни, е заради плана на Хедрън да посети церемония по връчване на награди на списание „Фотоплей“ в Ню Йорк през февруари 1964-а, по време на снимките на „Марни“, напрегнат политически трилър с Шон Конъри. Според мемоарите на Хедрън тя поискала почивка от петък до неделя, но Лий Моръл твърди, че документи в лосанджелиската библиотека показват, че вечерта на отличията е била на средата на седмица с особено натоварен снимачен график.
Бележка от Дейвид Голдинг от „Юнивърсъл“, изпратена през януари същата година, съветва Хичкок, че е непрактично Хедрън да лети до Ню Йорк. Конъри е трябвало да започне снимките като Джеймс Бонд в „Голдфингър“ през март и не е имало варианти за отлагане. Хичкок също не е искал Хедрън да наруши обтегнатата атмосфера на площадката на „Марни“.
Луис Лейтъм, изиграла майката на Марни, коментира пред Лий Моръл, че симпатизира на Хичкок:
„На някои от обвиненията е трудно да се повярва. Типи е мила жена, но не смятам, че трябваше да казва подобни неща за Хич… Не съм забелязвала да е имало кавги на снимачната площадка. За Хичкок да падне ниско до такова чудовищно деяние, до степен да нарани Типи, не е привично“.
Пред „Обзървър“ сега Тейлър разказва, че веднъж попитал Хичкок за въпросния скандал и получил отговор, че Хедрън била казала нещо, което никой не би следвало:
„Е, тя, хм, заговори за теглото ми“.
По-късно и Робъртсън разказал на биографа, че Типи Хедрън изкрещяла:
„Ти, дебела свиня! Кой си ти, та да ми казваш какво мога и какво не мога да правя?“
Ако не минава и ден, без да ни отворите...
Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение