Найден Тодоров и Камий Тома

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

„Хипнотик“ погребан. Упътване как се проваля квартет

Името им е блокирано за 10 години

Сблъсък на характери катастрофира "Хипнотик". - „Хипнотик“ погребан. Упътване как се проваля квартет

Сблъсък на характери катастрофира "Хипнотик".

Ако класическата музика у нас доскоро докосваше публиката в изключително достъпна и атрактивна форма, днес тя отново се върна към консерватизма. Най-проспериращата женска формация – струнният квартет „Хипнотик“, вече е минало. Той беше погребан часове след преодоляването на първия връх по техния път – премиерата на дебютния им албум Destiny. Това е поредното арт предприятие с клеймото Made in Bulgaria, което приключва катастрофално.

Сблъсък на характерите между четирите красиви момичета – Гергана Алексиева (цигулка), Марина Хинова (виолончело), Мария Новева (цигулка) и Бистра Копринкова (виола), доведе до сложни взаимоотношения, диалог на юридически език и в крайна сметка до пълна забрана името „Хипнотик“ да бъде използвано в следващите 10 години!

Четирите музикантки работиха за марката „Хипнотик“ около 5 години. Още в началото получават огромен подарък – албум, върху който работят със световни музикални авторитети. Единият от тях е Марко Стречони, носител на комплект от най-престижните награди за филмова музика – „Оскар“, „Златен глобус“ и „Златен лъв“. Другият италианец, работил над музиката в  Destiny е композиторът Маурицио Абени, работил със звезди като Андреа Бочели. Абени е автор на аранжиментите в албума. В него звучат музикалните пиеси Libertango, Asturias, Fight на Бетовен, Besame Mucho… Тази музика е трамплин за момичетата, защото могат да я изпълняват на десетки участия из цяла България.

„Хипнотик“ имат и продуцент – Маурицио Абени, какъвто липсва на 90% от родните поп, рок и прочие изпълнители. Помага им финансово и съпругът на Гергана Алексиева – лидерът на квартета. Слав Славчев има основен принос в издаването на албума им. А както знаем – много от т.нар. български звезди не издават албуми, това е твърде голям лукс, от който не печелят, а основно губят.

През юни „Хипнотик“ вече притежават и албум, излизат и с и бляскава премиера в „София лайв клуб“, в която участват елитни родни музиканти – джазменът Антони Дончев (пиано), Мирослав Иванов (китара) , Борис Таслев (бас и акустичен бас), Димитър Семов (ударни) и Петър Димов (клавишни и акордеон). На живо присъстват и двамата създатели на албума – Марко Стречони и Маурицио Абени.

След концерта аплодисментите бързо са забравени, започва битка за… власт в „Хипнотик“. Лидерът на квартета Гергана Алексиева, с чиито лични усилия групата се появява и утвърждава на музикалната сцена, е детронирана. Момичето, което вгради себе си в създаването и развитието на един успешен проект на трудния за оцеляване роден музикален пазар, се оказва прогонена. Начело на „Хипнотик“ излиза другата цигуларка – Мария Новева, несъгласна с комерсиалния стил на квартета. В отговор двамата италианци пращат на триото нотариално заверен документ, че не желаят окастреният състав на „Хипнотик“ да изпълнява пиесите в албума Destiny. Маурицио Абени заявява, че предоставя правата за албума на Алексиева, защото смята, че през годините тя е направила най-много за квартета. Новева отговаря с друг документ, отново минал през нотариус, че забранява дискът да бъде продаван с нейните изпълнения на цигулка.

„Хипнотик“ напусна сцената преди дни с удостоверение от Министерството на културата, където групата е регистрирана. Алексиева е оттеглила участието си официално от оригиналния състав на квартета, новият лидер на „Хипнотик“ Новева не е актуализирала състава. В резултат името на групата е напълно блокирано. За 10 години напред.

В историята на популярната музика съществуват десетки примери как се проваля една велика група. В този случай няма да ги посочваме, защото мащабът на нашата музикална сцена е миниатюрен, а борбата на звездите ни рядко надскача възможността да си уредят участие в клуб или на някой градски площад. Каузата на „Хипнотик“ беше благородна, те представяха класическата музика в модерна, комерсиална опаковка, а това вероятно е подтикнало някого да си купи диск на Бах или Моцарт, да отиде на концерт в зала „България“. За жалост, дори в тази микросреда – един елегантен и успешен квартет, се отразява макро разрухата на България.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах