Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Христо Мутафчиев: Правим открити сцени, за да дойдат „мечките“

Няма да се закриват театри, но нека за три месеца да покажат, че могат да съществуват без загуби, заяви актьорът

„Всички легнахме на гърба на държавата. Казахме: „Държавата ни е длъжна“. Не, държавата на нас не ни е длъжна“, казва Христо Мутафчиев. - Христо Мутафчиев: Правим открити сцени, за да дойдат „мечките“

„Всички легнахме на гърба на държавата. Казахме: „Държавата ни е длъжна“. Не, държавата на нас не ни е длъжна“, казва Христо Мутафчиев.

Не е вярно, че ще се закриват театри, но е много вероятно някои от тях да бъдат преустроени като открити сцени. Това става ясно от коментари на председателя на Съюза на артистите Христо Мутафчиев в Смолян. Цитиран от местното издание „Пламък“, Мутафчиев заявява, че културните институти с големи финансови дефицити имат три месеца, за да покажат, че могат да съществуват и без да затъват. Но ако това не се случи, се търси друга форма за съществуване – създава се открита сцена, няма трупа, кандидатства се по проекти и „идват „мечките“ и показват друга култура на града, не само местните творци“.

Мутафчиев обяснява, че когато е започнала театралната реформа, тя е била, защото държавата не може да храни 52 театъра, създадени по времето на Тодор Живков – когато икономиката е работила по друг начин, имало е завод, фабрика и цех във всеки град, който е хранил култура, образование и здравеопазване. Сега обаче нямало откъде да се „храни“ всичко това.

„И всички легнахме на гърба на държавата. Казахме: „Държавата ни е длъжна“. Не, държавата на нас не ни е длъжна – казва актьорът. – Реформата беше направена за това да се види кой от театрите може да издържи на бягането, на състезанието. Някои не можаха. Само искам да ви попитам риторично – ако държавата ще закрива 8 театъра с катинари, защо беше необходимо да им погаси дълговете – около 500-800 хиляди лева? Нали знаете, че когато се закрива една фирма, се приключват пасиви, активи и всичко, след като тя фалира.“

Според него покриването на дефицитите сега и искането за годишен план на закъсалите институти е даване на втори шанс – но той може би е последен, тъй като след него никой няма да може да се оправдава, че загубите са от предишни директори:

„Добре, изчистваме ви дефицитите и пак ви даваме равен старт: „Готови!“ и „бам“ с пистолета – „Тичайте!“. Ако след три месеца покажат, че са окей, продължават да работят в този формат. Ако обаче започнат отново да затъват, се търси друга форма на съществуване на съответния театър“.

Другата форма, която ще дойде след поправка в закона за дейностите и функционирането на театрите като сценични институти, ще даде възможност театрите да функционират и като открита сцена, с кандидатстване по проекти пред Министерството на културата.

„Тогава вече има държавна поръчка и тя казва: „Театърът в Смолян може да има 4 нови заглавия за тази година и след това получавате 200 000 лева, като един проект е на стойност 50 000 лева. Кандидатствайте, моля!“. Тогава няма трупа, има само хора, които поддържат сцената адекватна, за да може да се случват тези събития. И тогава идват „мечките“ и показват друга култура на града, не само местните творци. Това е идеята, към която се върви. И ако се направи такъв тип поправка на закона, тези три месеца ще бъдат достатъчни и когато се види накрая на това тримесечие кой от театрите не се справя, автоматично се самопреобразува.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС