Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Хубен Черкелов: Очаквах световно изкуство в България. Това не стана

Парите носят щастие, казва художникът, който живее в САЩ от 15 години

Хубен Черкелов емигрирал, след като почувствал над себе си стъклен похлупак, от който не може да се пробие нагоре. Снимка: Румен Добрев - Хубен Черкелов: Очаквах световно изкуство в България. Това не стана

Хубен Черкелов емигрирал, след като почувствал над себе си стъклен похлупак, от който не може да се пробие нагоре. Снимка: Румен Добрев

Художникът Хубен Черкелов, който от 15 години живее в Съединените щати, е очаквал България да има световно изкуство, но това не се е случило – което е и сред основните причини той да реши да емигрира от страната. Пред Мариян Станков – Мон Дьо от Нова телевизия артистът разказа, че през 90-те години заедно с приятелите си е бил голям идеалист, очаквал е България да се развие, да се появят писатели, художници, поети, които са на световно ниво. Разочарованието им, че това не станало, било огромно.

На въпрос защо е напуснал държавата, Черкелов отвърна, че е почувствал над себе си стъклен похлупак, от който не може да се пробие нагоре. Все пак обаче той е прекарал десет от най-трудните си години в България – между 1990 и 2000 г., преди да реши да замине зад Океана.

„Когато човек е млад, е по-голям идеалист – обясни той. – Аз и моите приятели и колеги от XXL бяхме наистина убедени, че България много бързо ще се развие, ще стане богата страна, ще изпревари Гърция. Бяхме големи идеалисти, а какво се оказа – нямали сме достатъчно информация накъде вървят нещата.“

„Надявахме се България да има художници, писатели, поети, които са на световно ниво. Всъщност картинката се оказа доста по-различна. Очаквах да излязат на повърхността, да речем, художници, които са били потискани през социализма, да се появят писатели, които не са били публикувани, да се окаже, че ние имаме световно изкуство. Това не стана. Много се разочаровах.“

Художникът, известен с това, че рисува пари, коментира, че осъждането на комерсиалността в изкуството е наследство от социализма и е присъщо повече на по-старото поколение – а младите вече не приемат като мръсна дума да се издържаш и да храниш семейството си по такъв начин.

Хубен Черкелов разказа още, че рисуването на пари е провокация, защото именно това е изкуството – окачване на портфейла на стената. Художникът даде пример с Пикасо – че би дал 5 милиона за негова картина, стига да може да си го позволи.

„Затова съм си го купил, защото мога да си го позволя, това е инвестиция – обясни той. – Парите носят щастие според мен, не нещастие. Носят илюзията за щастие и въздействат на центрове на мозъка, които отпускат ендорфин – а той прави хората малко по-щастливи, кара ги да се чувстват по-добре на психологическо ниво.“

Черкелов разказа още, че не е материалист, не жадува за големи къщи с басейни, а води нормален артистичен начин на живот, изпълнен с рисуване. Известността си в САЩ определи като 2 от 10, а в България – малко повече – 3 от 10. На въпрос как се вижда след десет години, отвърна:

„Надявам се да съм жив и здрав, надявам се и по-успешен като художник“.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах