Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

И във Венеция искат забрана на „Нетфликс“

Вместо продукции на стрийминг платформи, трябва да се показват филми, които после ще влязат в международните киносалони, твърдят разпространители

Новият филм на Алфонсо Куарон „Roma“ бе посрещнат с овации от критиката след премиерата му във Венеция. Снимка: ЕПА/БГНЕС - И във Венеция искат забрана на „Нетфликс“

Новият филм на Алфонсо Куарон „Roma“ бе посрещнат с овации от критиката след премиерата му във Венеция. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Международната конфедерация на арт кината (CICAE) обяви публично своята позиция срещу присъствието на филми, продуцирани от „Нетфликс“ на течащия в момента кинофестивал във Венеция. По подобие на събитието в Кан, конфедерацията иска филмите, спонсорирани от стрийминг платформата, да бъдат лишени от правото да участват в надпреварата за „Златна палма“, съобщава „Холивуд Рипортър“.

Според CICAE, в съревнованието трябва да се включват само филми, които имат реален шанс да влязат в международните киносалони и да достигнат до повече публика.

Сред продуцираните от „Нетфликс“ проекти на фестивала тази година са черно-белият „Roma“ на Алфонсо Куарон, уестърнът „Балада за Бъстър Скръгс“ на братя Коен, сатирата на Орсън Уелс „От другата страна на вятъра“ и терористичната драма „22 юли“ на Пол Грийнграс. Всички те участват в състезанието за голямата награда и ще бъдат достъпни за абонатите на онлайн платформата по-късно.

В изявление, публикувано в понеделник, CICAE настояват пред Алберто Барбера, артистичния директор на фестивала, да се запазят местата в официалната селекция за „произведения на изкуството, които ще бъдат показани по кината международно“. Искането много наподобява онова, което бе отправено към Тиери Фремо, директор на фестивала в Кан – стрийминг платформите да не се състезават за награда, щом отказват да си пуснат филмите по френските кина. По-късно „Нетфликс“ сами се оттеглиха от киносъбитието.

„По-рано тази години Тиери Фремо, директор на филмовия фестивал в Кан, даде пример и зае страната на арт кината, като реши да изключи от надпреварата филми, които няма да имат кинопремиера във Франция – казват от конфедерацията в изявлението. – Престижен филмов фестивал да позволява в селекцията си заглавия, които няма да се гледат по големите екрани в света, окуражава практики, застрашаващи важен сектор във филмовата индустрия. Киното и телевизията са две различни медии, а кинофилмите са създадени, за да се гледат с високо качество на голям екран.“

Венеция обаче, противно на Кан, защити участието на „Нетфликс“ още преди фестивалът да е започнал. Барбера съобщи на пресконференция, че шест заглавия на американския гигант ще дебютират на червения килим в италианския град и каза, че организаторите не могат да продължават да си затварят очите за новия начин на правене на филми.

Заедно с шестте филма в надпреварата „Нетфликс“ пускат и документалната продукция на режисьора Морган Невил „Ще ме заобичат, когато съм мъртъв“ (They’ll Love Me When I’m Dead) и италианската криминална драма „On My Skin“ на Алесио Кремонини.

Предстоящият филмов фест в Торонто също няма да обяви бойкот на „Нетфликс“ и е включил в официалната си селекция седем заглавия на стрийминг платформата.

Междувременно се оказа, че не е съвсем вярно, че „Нетфликс“ ще ограничат достъпа до съдържанието си само за абонатите си. Куарон и братя Коен отбелязаха, че филмите им ще стигнат до големия екран, макар че има възможност да е в избрани салони. Предположението е, че компанията все пак ще ги пусне в кината, но може би ще изчака преди да излязат онлайн.

Критиките към организаторите на фестивала във Венеция не са само заради допускането на „Нетфликс“ в официалната селекция. Оказва се, че от 21 заглавия, създадени през 2017-а, само едно е режисирано от жена. Заради това във Венеция приеха да подпишат протокол за половото равенство – но това далеч не означава, че ще се въведат квоти за мъже и жени режисьори. Документът гарантира, че фестивалът ще се провежда по прозрачен начин, всички комитети, които селектират филмите, ще са с обявен състав и в организационния екип ще се дадат повече позиции за жени. Същият протокол е подписан за фестивалите в Кан, Локарно и Сараево.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС