Сложен казус изплува около картините, конфискувани в началото на януари от Корпоративна банка, за които се твърдеше, че са на Цветан Василев. Търговецът на изкуство Игор Марковски заяви в предаването „120 минути“ по Би Ти Ви на 1 февруари, че много от платната са негово притежание.
Марковски твърди, че има документи за 273 от прибраните по нареждане на прокуратурата творби. Сред тях е и платното с момче и дървено конче, подписано от Ян Мърквичка. Според него картината му била оставена от дядо му. Ценните произведения обаче нямали сертификат, защото Марковски не ги продава – според Закона за културното наследство картини, създадени преди повече от 50 години, които предстои да бъдат продавани, подлежат на задължителна идентификация. Това платно на Мърквичка обаче все пак е предлагано на търг на Аукционна къща „Аполон и Меркурий“.
Марковски разкри, че е продавал картини на Цветан Василев. Но тези в случая били негови и не ги продавал, оставил ги в трезора на банката през 2007 г. В телевизионното студио гостът показа препис на оригинала на договора за картините, подписан от Цветан Василев.
Игор Марковски обяви намерението си да съди Цветан Василев за това, че не е могъл да си вземе картините от банката. След изявлението му от прокуратурата са викали три пъти Марковски да дава показания за картините, прибрани от КТБ.
Поканихме арт търговеца да даде интервю за „Площад Славейков“, което той прие да бъде в писмена форма. Предлагаме ви отговорите му, както и репродукции на онези картини в Историческия музей, за които Игор Марковски потвърди пред нас, че са негови. Утре ще ви покажем и останалите, които успяхме да заснемем.
– Г-н Марковски, защо беше нужно да съобщавате по телевизията, че искате да си приберете картините от КТБ, а не го направихте без шум в медиите?
– Телевизията се казва bTV, предаването „120 минути“, те ме поканиха на разговор.
– Всички се питат защо отложихте толкова много новината, че част от картините в трезора на Корпоративна банка са ваши?
– Тя не е отложена. През декември 2014 г. изтича договорът ми, а през януари 2015 г. се правят процедури за връщането на картините ми.
– Защо не прибрахте притежанията си от трезора по времето, когато го направиха останалите клиенти на КТБ? Защо го правите сега, 3 месеца по-късно?
– Те не се съхраняват в трезора на банката, по договора, който имам. Адвокатите ми казаха, че имам правна възможност да си поискам картините след като изтече срокът на договора, а това стана в края на месец декември 2014 г.
– За всички платна ли разполагате със сертификат за автентичност? Имат ли документи за произход, които проследяват всеки техен собственик (провенанс)?
– Сертификат за автентичност за какво се изисква, бихте ли ми казали? На кого трябва да го предоставям? В КТБ и по различно време е имало различен брой картини, които са моя собственост. По приложение към него от месец март 2014 г. съм оставил 275 (двеста седемдесет и пет) картини. През годините – от 1986-а до 2014-а съм придобивал и закупувал картини, за които имам надлежните документи. След спирането на търга на Аукционна къща „Аполон и Меркурий“ на 27 Май 2010 г. умишлено не съм допълвал личната си сбирка с нови покупки. Част от тази сбирка се намираше и в трезора на КТБ. Пак да повторя – част. Цитирането от Вас на „провенанс“ го имам – първо с документ, подписан от моя дядо – за картини, които са ми дарени от него; второ с договори за покупко-продажба на картини, различни от дарените ми; трето и с дарителски документи, които изобщо не се отнасят до първите два случая.
– През годините случвало ли ви се е да покажете тези картини на експерти от НХГ, които да потвърдят сега, че са ваши?
– Вероятно някои от тези творби са виждани от експерти, когато не са били моя собственост, за което нямам данни. Между другото само експертите от НХГ ли са меродавни и лицензирани? Но ако имате конкретно питане за конкретна картина – моля, питайте. Но си спомням, че на един търг на „Аполон и Меркурий“ идваха експерти от НХГ, за да видят всички предложени картини и сигурно са виждали и някои от тези, които сега се иззети.
– Притеснявате се, че след време може да ви върнат копия. Защо не поискате комисия от НХГ да прегледа картините в НИМ, за да докаже автентичността им?
– До този момент съм видял около 10-15 картини и то предимно по телевизията или по снимки из медиите, между които съм разпознал няколко, които са мои. Не съм виждал опис на картините, които са иззети, не съм виждал реставраторски протокол от изземването (каквато е практиката и законовата наредба), не са ме поканили в НИМ (все още) да кажа и покажа кои точно творби са моя собственост. Хубаво би било да има комисия, която да се произнесе по състоянието на платната, тяхната цялост, опазването им и т.н. Едно нещо ми направи впечатление обаче – картините бяха показани как се пренасят една по една, а в трезора ги бях оставил пакетирани, например по 4-5 или повече, така както е практиката по света за опазване на подобен род предмети на изкуството и всичките бяха опаковани надлежно.
– Прокуратурата се съмнява, че договорът ви с Цветан Василев е сключен след затварянето на трезора. Какво точно пише в договора ви?
– Договорът ми е конфиденциален и е предаден на съответните органи – отдел „Следствен“ към СГП. Не съм виждал, нито прочел становище на Прокуратурата относно този договор. Вие го казвате това и то преди да съм предал документите на Прокуратурата. Това е много странно.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение