Илка Захирова получава тази година наградата „Икар“ за изключителен творчески принос към българския театър. Актрисата е едно от възвишенията, на които се крепи като на китове съвременната родна драма. Зафирова е хълм и в репертоара на Малък градски театър „Зад канала“, където всяка вечер тя излиза пред публиката с някое от десетките лица на своята актьорска природа.
Сезоните в живота й тази година стават 75, а в театъра – 50. Пътешествала е на сцените като героиня на Островски, Лорка, Шекспир, Чехов, Олби, Де Филипо, Бергман, Валери Петров, Иван Радоев, Константин Илиев, Стефан Цанев, Николай Хайтов… Оглеждала се е в хиляди очи в драматичните салони във Велико Търново, Пловдив, Пазарджик, София. От 25 години нейната обетована земя е Театър „Зад канала“.
Два месеца преди да станем на крака, когато на 27 март в Народния театър обявят името й на наградите „Икар“, предложихме на Илка Зафирова „Въпросите на Площада“. А преди да й ръкопляскаме за „Икара“, нека я аплодираме и за играта й в „Недоразбраната цивилизация“ (5 и 18 февруари) и „Човекоядката“ (20 февруари).
– В крак ли е с времето българското изкуство?
– С кое време?
– Има ли родни произведения, които поставяте на световно ниво?
– Има, разбира се. Във всички сфери на изкуството. Ниво не означава на всяка цена известност.
– Кои според Вас са тримата най-влиятелни български творци?
– В театъра – Леон Даниел, Любен Гройс и Крикор Азарян.
– А кои са недооценените?
– Зависи от качеството на оценката. И от времето. Има заслужено неоценени и незаслужено оценени.
– Необходимо ли е да сте част от нечие лоби, за да имате успех?
– За финансов успех – предполагам. За творчески – не.
– Посочете три културни събития, които очаквате с нетърпение.
– Всичко, което е създадено с талант и самочувствие.
– Кое за Вас е най-значимото културно събитие в последно време?
– „Гео“ – спектакъл на Народен театър „Иван Вазов“, режисьор Иван Добчев, и документалният филм „Слушай ме, Марлон“.
– Кои три български издателства публикуват най-стойностните книги?
– Повече от три са. Но ще отбележа „Жанет 45“ заради грижите и обичта към българската литература.
– Будител ли е днешният интелектуалец?
– Не е задължително будителят да е интелектуалец.
– Кои са класиците в съвременното българско изкуство?
– Ами те още не са класици.
– Трябва ли да има специална държавна политика по отношение на живите класици?
– Трябва да има специална държавна политика за всички творци – заради духовното здраве на народа ни.
– Какви са критериите, по които да бъде определяно кои са класици?
– Времето.
– Има ли битка между млади и стари в родното изкуство?
– Не съм видяла битки, по-скоро има безразличие.
– Страдат ли от предразсъдъци хората на съвременното изкуство у нас?
– Мисля, че не. Особено младите творци. И слава Богу!
– Коя тема е пренебрегвана от съвременните български творци?
– Темите са личен избор, лична необходимост.
– Избягват ли да коментират явления и пороци в политиката?
– Не е работа на творците да „коментират“, а да помагат за духовното развитие, за създаване на обществено съзнание.
– Съществува ли травма в българската култура?
–
Тъжно пояснение
с весел напев
Константин ПавловОбвиняват ме, че съм човек без корен.
Тези същите!
Тези същите…
Дето най-жестоко ме обрулиха.
Като плод зелен!
Като плод зелен…
Аз узрях без корен и без слънчев лъч.
На лунна светлина!
На лунна светлина…
В неразрушилата ме дружба със Съветските!
И Полски водки!
И Полски водки…
– Защо културата е последна грижа на държавата?
– Защото няма държавници. Голямата част от политическата класа е невежа. Невъзпитана да усети радостта, вълнението, което може да даде изкуството.
– Довършете стиха на Петко Славейков: „Не сме народ…“
– Не бих си позволила.
Всички интервюта от „Въпросите на Площада“
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение