Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Иван Янъков изпълнява Бетовен, повлиян от „всевъзможните човешки страдания“

Пианистът се завръща в Зала „България“, този път с публика

През май 2020 г. Янъков изнесе самостоятелен концерт пред празната Зала „България“. Снимка: Софийска филхармония - Иван Янъков изпълнява Бетовен, повлиян от „всевъзможните човешки страдания“

През май 2020 г. Янъков изнесе самостоятелен концерт пред празната Зала „България“. Снимка: Софийска филхармония

Пианистът Иван Янъков, един от малкото музиканти, които имаха възможност да свирят в Зала „България“ по време на пандемията, ще се завърне на същата сцена, този път с публика. Янъков ще бъде солист на концерт на Русенската филхармония на 30 юни – събитие от програмата на фестивала „Софийски музикални седмици“ (22 май – 1 юли).

Програмата е посветена на Бетовен. Пианистът ще изпълни Пети клавирен концерт на композитора, наричан още „императорски“ заради посвещението му на ерцхерцог Рудолф, най-малкия син на император Леополд ІІ. Композиран между 1809 и 1811 г. във Виена, това е последният концертен опус за пиано на Бетовен и е „революционен“, казва Янъков – дълги години след това не е писан клавирен концерт в такъв мащаб, дори от романтичните композитори. Съдбовен е изборът на произведението – създадено е във време на изпитания, когато Виена е обсадена от Наполеоновите войски и е принудена да се предаде. В тези години Бетовен пише на своя издател:

„Какво разрушение и опустошение цари наоколо! Нищо, освен барабани, канонади и всевъзможни човешки страдания…“

Във втората част на концерта ще прозвучи Първа част от недовършената Десета симфония на Бетовен, изпълнението ѝ е премиерно за България. Композиторът оставя в бележника си само няколко ноти от различни части на произведението, които британският музиколог и композитор Бари Купър се заема да сглоби през 1988 г. Неговата версия е представена за пръв път от Лондонското филхармонично общество, но тя остава предимно непозната за широката публика и се приема скептично от критиката. В края на 2019 г. екип от Залцбургския институт „Елиът и Херберт фон Караян“ обяви, че разработва компютърен алгоритъм за изкуствен интелект, с помощта на който да бъде завършена Десета симфония.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

В програмата ще прозвучи и увертюрата „Егмонт“ на Бетовен.

Родом от София, Янъков живее в Лондон и Хонконг. В началото на пандемията музикантът се прибра в България и година и половина по-късно все още е у нас. Свирил е в над 30 страни в Европа, Австралия, Азия и Северна Америка. През 2001 г. дебютира в „Карнеги хол“, като награда от конкурса „Artists International Series“. Учил е в музикалния колеж „Манс“ в Ню Йорк, после продължава образованието си Академия „Киджи“ в Сиена, Италия.

Янъков е основател на камерния оркестър „London Chamber Players“. Въпреки че гастролира по световните сцени, често излиза и пред родната публика. Той е съосновател на проекта „Четиримата пианисти“, където си партнира с Георги Черкин, Живко Петров и Ангел Заберски.

Диригент на концерта е 28-годишният Димитър Косев, главен диригент на Държавна опера – Русе. Косев е „Млад музикант на годината“ за 2020 г., избран след гласуване от слушателите на БНР.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах