Този текст е публикуван преди повече от 1 година

Изкуствен интелект възстанови отрязаните части от шедьовър на Рембранд

Картината „Нощна стража“ била „кадрирана“ през XVIII в., за да пасне на избрана стена в общината на Амстердам

Картината в допълнения ѝ вид може да бъде разгледана в следващите три месеца. Снимка: Райниър Геритсен/Рейксмузеум - Изкуствен интелект възстанови отрязаните части от шедьовър на Рембранд

Картината в допълнения ѝ вид може да бъде разгледана в следващите три месеца. Снимка: Райниър Геритсен/Рейксмузеум

Изкуствен интелект възстанови „Нощна стража“ на Рембранд в оригиналния ѝ вид. Картината, създадена през 1642 г., е отрязана от всички краища през 1715 г., за да се побере на избраната за нея стена между две врати в сградата на общината в Амстердам. Пожертвани са 60 см отляво, 22 см отгоре, 12 см отдолу и 7 см отдясно, отбелязва Би Би Си.

Специално разработен компютърен софтуер, разполагащ с информация как платното е изглеждало преди векове, 300 години по-късно възстановява произведението така, както е било замислено от художника. Изкуственият интелект разполага с две изображения на творбата, предоставени от Рейксмузеума в Амстердам, където в момента се намира оригиналното платно – снимка с висока резолюция на произведението и рисувано копие от Националната галерия в Лондон, правено от Герит Луденс преди картината да бъде „кадрирана“.

За основа на реконструкцията е използвано тъкмо копието, а фотографиите са послужили на изкуствения интелект, за да използва цветове, типични за останалата част от произведението.

„Опитваме се да направим най-доброто предположение как е изглеждала „Нощна стража“, казва Робърт Ердман, старши учен в музея в нидерландската столица.

Полученият резултат е принтиран и поставен до оригиналната картина, за да добият посетителите представа за пълните мащаби на творбата, както е била замислена от Рембранд. Допълненията, които ще останат изложени в музея в продължение на три месеца и ще могат да се разгледат онлайн, разкриват нови елементи. Посетителите вече могат да видят три непознати досега фигури от лявата страна, двама мъже и едно момче, да придобият по-ясна представа за момчето от ляво на преден план, което бяга от органите на реда и изцяло нова композиция с правилно разположение на фигурите.

Допълнена, картината разкрива нови елементи и акценти. Снимка: Рейксмузеум

„С един поглед към концепцията изведнъж става ясно, че Ребмранд – досущ като танцов режисьор или пърформър артист – опитва да грабне вниманието и да движи погледа през композицията до централната фигура на капитана и неговия лейтенант“, коментира Питер Рьолофс, главен куратор на департамента по картини и скулптури към музея.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах