Когато мислят за изкуство, повечето хора си представят маслени платна. Но палитрата с изстисканите бои върху тях не е задължителна – понякога всичко, от които има нужда художникът, е една обикновена химикалка, твърди „Индипендънт“.
Нюйоркският арткритик Трент Морз е автор на първото сериозно изложение за изкуството, създадено с химикалка – болпойнт арт – което включва широка кръг артисти: от Анди Уорхол и Лучо Фонтана до Джейк и Динос Чапман.
Книгата разказва историята на химикалката със сачма (изобретена през 1938 г. от унгарския журналист Ласло Биро) и проследява възхода на нейната популярност като съвършено модернистично оръдие на художниците в края на Втората световна война.
Морз представя тридесет световни художници, които изстрелват многостранността на химикалката до нови и често зашеметяващи висоти – от арт творби, събрали наситени абстрактни пластове, до хипер-реалистични портрети, скулптури и модернистични фасади и интериори. Други прочути артисти, чиито произведения са представени в албума Ballpoint Art са Сай Туомбли, Алберто Джакомети, Доун Клемънтс, Тоин Одутола, Ренато Орара, Томас Мюлер и Игнасио Уриарте.
Американската художничка Ребека Е. Чамбърлейн използва своята химикалка различно, като изцежда оригиналното й мастило, за да го превърне в материал, с който пресъздава модернистични интериори на хартия. Доун Клемънтс е били привлечена от химикалката, защото рисунката не се зацапва, както направената с молив – и може да бъде използвана „без замисляне“ в движение, докато Бил Адамс започва да рисува след рухването на Световния търговски център през 2001 г.
„Трябваше да се измъкна от таванското си ателие, защото по улицата останките от кулите все още горяха – спомня си той в книгата. – Човек може да помирише стопените кабели и отломки във въздуха. Така че взех химикалка и малко хартия и се отнесох.“
От невероятно детайлната камера и смачканата тениска на филипинския художник Орара, взети от неговата серия „Десет хиляди неща, които дишат“, до дезориентиращите линеарни произведения на германския артист Томас Мюлер и социологическия портрет „Философът“ на нигериеца Одутола, силата на простата химикалка никога не е била толкова неоспорима.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение