КАН, специално за „Площад Славейков“
Никак не ми се искаше тъкмо навръх 24 май да пиша за американски филм. Но програматорите в Кан очевидно не са се съобразили с празника на Светите братя Кирил и Методий и нашият филм „Посоки” ще има премиера на 26-и следобед. Затова като компромисен вариант реших на 24 май да празнувам и да не пиша, а да оставя „Измамените” на София Копола за 25-и. Наивно надхитряне с календара, за да не обидя празника.
Но пък и бездруго този романтично-сексуален трилър от времето на Гражданската война в САЩ (1861-1865), в чийто сюжет млади момичета от пансион за благородни девици и тяхната наставничка спасяват ранен капрал от армията на Северните щати, не ме развълнува особено. Още повече, че когато капралът оздравява, всички в пансиона се надпреварват да флиртуват с него, ала след като той „прегрешава” и влиза в стаята на една от тях, останалите му отмъщават с вечеря от отровни гъби. И той се оказва измамен!
Филмът безспорно е майсторски направен, София Копола вече е доказана режисьорка и владее добре занаята. Звезди като Никол Кидман (настойничката в пансиона), Колин Фарел (раненият капрал), Кирстен Дънст и Ел Фанинг не й отказват участие, въпреки тривиалните им персонажи. (Кидман и Фарел отнова са партньори на екрана след ирландският филм „Убийството на свещения елен” – маниакален психотрилър на гръцкия режисьор Йоргос Лантамис.) Но от друга страна, истина е, че след „Изгубени в превода” (2003) София Копола не успява да надскочи себе си – нито в костюмната драма „Мария Антоанета” (2006), нито в по-късния „Някъде” (2010), въпреки „Златния лъв” от Венеция, нито в луксозната драмедия „Блясък” (2013).
Впрочем, преди да застане зад камерата, тя има сериозна биография като актриса в 23 филма и между тях малки роли в „Котън клуб” (1984), „Междузвездни войни” (1999), както и в трилогията на баща й Франсис Форд Копола „Кръстникът” (1972-1990). А той, след като постигна всичко като режисьор, стана сериозен винопроизводител с прекрасна винарна в долината Напа и произвежда елитни калифорнийски вина. Киното вече му е хоби, прави отвреме-навреме по някой филм и се грижи повече за стилния си филмов музей във винарната, където наред с многото фотоси, сценарни екземпляри, реквизитни вещи и костюми от филмите му, централно място заема колата на дон Вито Корлеоне, с която Марлон Брандо се возеше в „Кръстникът”. Така че и дъщеря му София, независимо какви филми ще продължи да прави, има подсигурено бъдеще.
Добро програмно попадение в осмия фестивален ден се оказаха два руски филма: „Кротката” на Сергей Лозница в основния конкурс и „Задух” на дебютанта Кантемир Балагов във второто състезание „Особен поглед”.
![](http://www.ploshtadslaveikov.com/wp-content/uploads/2017/05/krotkata.jpg)
Постер на „Кротката” на режисьора Сергей Лозница
Лозница е от новите любимци на Кан. И двата му игрални филма досега са били в състезанието за „Златна палма”. Остро критичният „Щастие мое” (2009), който осветява нелицеприятни нюанси от съветското минало на родната му Украйна и военната психологическа драма „В мъглата” (2012) останаха без отличия на Лазурния бряг. Но показателно е, че селекцонерите не са подминали и новия му филм. „Кротката” е многостранна европейска копродукция на Франция, Германия, Русия, Холандия, Литва и Украйна. В нея концентрацията на сатирична острота срещу държавната машина в Русия е доведена до максимална степен. Безсилието на субекта пред смазващата воля на властта първоначално е в параметрите на житейската достоверност (сблъсъкът на малкия човек със студеното административно-бюрократично безразличие). Но с развитие на разказа темата се обостря до хипертрофирана художествена метафора, което е съзнателно авторско решение отвъд битовата достоверност. Любопитно е дали сега третият опит на Лозница да спечели одобрение от журито ще се увенчае с успех? По-скоро не, но предположенията ще се изяснят на 28 май вечерта при обявяването на наградите.
В подобна посока на ярка социална критичност е и „Задух” на младия Кантемир Балагов (роден 1991 година). Той разработва привидно съвсем частен сюжет от живота на малка еврейска общност в град Налчик, столица на Кабардино-Балкарската автономна република в Северен Кавказ. Действието се развива в края на 90-те години на миналия век. Но основното драматургично събитие (отвличането на двама млади годеници в деня на годежа им и усилията на техните семейства да ги откупят от похитителите), в първия сюжетен план наистина може да изглежда като изолиран прецедент. Ала родителите неслучайно не се обаждат в полицията – те отлично знаят, че тя няма да предприеме нищо. Затова изпълняват условията на бандитите, въпреки трудността да осигурят искания паричен откуп.
![](http://www.ploshtadslaveikov.com/wp-content/uploads/2017/05/zaduh.jpg)
Сцена от „Задух“ на Кантемир Балагов
Във втори план обаче присъстват потресаващи кадри от войната в Чечня (съседната Кавказка република) с ужасяващи екзекуции на пленници, които илюстрират беззаконието в региона. Но по-важно е, че зад конкретния случай филмът успява да очертае потискаща картина на липсващата държавност в района. И което е още по-важно, във финала категорично се налага убедително човешко послание, че в трудни житейски моменти субектът оцелява в малката родова общност и тя стои над всички превратности на съдбата. Така филмът действително се издига над сюжета си и преминава в по-висока нравствена орбита с универсални обобщения за философските устои на битието. А това го освобождава от локална обвързаност и му придава универсално звучене.
Очевидно заради това селекционерите в Кан са го включили в конкурса „Особен поглед”. Дали и Кантемир Балагов няма да се окаже сред бъдещите любимци на Кан и след 2-3 години да гледаме следващия му филм на Лазурния бряг? Защото Кан има и такава традиция – да открива нови таланти и да ги подкрепя през годините.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение