Софийска филхармония МЕГАБОРД

„Изнасянето на скулптури от Партенона е като да изнесеш Айфеловата кула от Париж“

Мраморите на Елгин трябва да бъдат върнати на Гърция за постоянно, смята Стивън Фрай

Мраморните скулптури от храма на Атина в Акропола са част от колекцията на Британския музей от около два века. Снимка: ЕПА/БГНЕС - „Изнасянето на скулптури от Партенона е като да изнесеш Айфеловата кула от Париж“

Мраморните скулптури от храма на Атина в Акропола са част от колекцията на Британския музей от около два века. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Изнасянето на скулптури от Партенона в Атина е като да преместиш Айфеловата кула от Париж, заяви Стивън Фрай, цитиран от „Гардиън“. Коментарът на актьора и писател се вля във все по-обилния поток от призиви Великобритания, и по-конкретно Британският музей, да върне на Гърция над 80 метра мраморни фризове, изнесени от страната от лорд Елгин.

В последните години Гърция е все по-настоятелна, че скулптурите, съхранявани в Британския музей, са незаконно изнесени от Партенона в началото на XIX век, когато Гърция е под османско владичество. От музея обаче изтъкват, че притежават легално фризовете, но през лятото на тази година директорът на институцията Джонатан Уилямс заяви, че институцията е готова на преговори, без да уточнява дали би се разделила трайно с част от най-важните артефакти в колекцията си.

Натискът над Британския музей се засили още повече след решението на Ватикана безвъзмездно да дари на гръцката страна скулптурите, постъпили в папската сбирка преди два века.

Тъкмо преговори са пътят към разрешение на проблема, при което и двете страни да бъдат доволни, смята Стивън Фрай, автор на „Митове“, нов прочит на старогръцките легенди. Великобритания и Гърция трябва да постигнат партньорство, според което Атина получава фризовете, но в замяна да предложи други ценни древногръцки артефакти.

Вижте още: ДРЕВНОГРЪЦКИТЕ МИТОВЕ В „ПРЕВОД“ НА ХУБАВ СЪВРЕМЕНЕН ЕЗИК

Премахването на скулптурите от Партенона може да бъде сравнено с премахването на Айфеловата кула от Париж или на Стоунхендж от Солсбъри – казва Фрай, цитиран от „Гардиън“. – Това сравнение е показателно за културната важност на скулптурите от Партенона, те са незаличим и сантиментален символ на гръцкото наследство и идентичност.

Аз искам Британският музей да продължи ролята си на „музея на света“ и да показва изключителни гръцки артефакти като част от временни изложби. Но скулптурите от Партенона трябва да бъдат върнати в Атина за постоянно.“

Коментарите на Фрай идват само дни, след като от Британския музей увериха, че с новата година са започнали „конструктивните дискусии с нашите приятели от Гърция“.

Партенонът в Акропола е завършен през V в. пр. Хр. в чест на богинята Атина и декоративните му фризове се оценяват като връх в древногръцкото ваятелско изкуство. Фризовете от храма се отличават от останалите артефакти от древна Атина „както заради красотата си, така и заради архитектурното си влияние“, смята Фрай.

„Те вдъхват живот на гръцката история, на митовете и легендите, които омагьосват любителите на древността като мен – коментира актьорът. – Не само вярвам, че те по право принадлежат на Гърция, но няма ли да е още по-удивително, като тези детайлно изваяни скулптури се обединят в една творба в Акропола?“

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах