Преди 60 години хлапетата – а и техните родители – изгубиха един от най-обичните гении на детската литература: Алън Милн, създателя на „Мечо Пух“. „Предполагам, че всеки от нас тайно си мечтае за безсмъртие“, написал Милн през 1926-а, малко преди неговият Пух да превземе света. Писателят получил своето безсмъртие, макар и не по начина, по който се надявал.
Бремето на успеха
През живота си Милн написал седем романа, пет документални книги, 34 пиеси и многобройни статии. Работил е като редактор в „Гранта“ (бел. ред. – британско литературно списание и издателство) и като помощник-редактор в „Пънч“ (бел. ред. – несъществуващо вече британско сатирично списание).
Професионалната му цел била да пише каквото си иска. „Пънч“ най-накрая одобрил един от текстовете на младия писател и Милн ликувал.
„Доказах, че мога да си изкарвам прехраната, като пиша. Един ден щях да бъда редактор на „Пънч“. Бях най-щастливият човек в Лондон“, пише той през 1939-а в автобиографията си, озаглавена красноречиво „Вече е твърде късно“ (It’s Too Late Now).
Милн написал и четири детски книжки, които съставят серията „Мечо Пух“, както и поетичните сборници „Когато бяхме малки“ и „Сега сме на шест години“. Детските му книги общо са само около 70 хил. думи, колкото е обемът на един среден роман. Но огромната им слава изличила спомените за всичките други произведения, които вече бил написал.
Успехът на историите за Пух уронил репутацията и на творбите му за възрастни, които Милн създал по-късно.
„Струва ми се, че ако напиша нещо по-малко реалистично и по-малко недвусмислено от „котката седна на чергата“, значи „се отдавам на приумици“. Не ми се позволява нищо по-различно – оплакал той във въведението към пиесата си „Вратата от слонова кост“ през 1928-а. – Щях да бъда обвинен, че това са някакви мои приумици по отношение на котките; това не е истинска котка, а просто едно въображаемо котенце, което авторът на „Мечо Пух“ толкова очарователно е измислил за наше удоволствие.“
Ърнест Шепърд, автор на политически карикатури в „Пънч“, който после илюстрира книгите „Мечо Пух“, изпитвал същото. Преди смъртта си през 1976-а той нарекъл Пух „онази глупава мечка“ и изразил съжаление, че изобщо се е захванал с нея.
След книгите „Мечо Пух“ Алън Милн опитал отново да пише за Пух. Но дори някогашните му читатели не го приветствали.
„Уменията му не го бяха изоставили, но публиката беше; а накрая и редакторът Е. В. Нокс му каза същото. Всички съжалявахме за нещо“, посочва синът му Кристофър в мемоарите си „Омагьосани места“ (1974).
Истинският Кристофър
Алън Милн не бил единственият, който страдал от славата на „Мечо Пух“. Като първообраз на Кристофър Робин в някои отношения синът бил по-известен дори от баща си. Както написало американското сп. Town and Country под една снимка на писателя, Милн е „английски драматург. Детски поет с божествени хрумки. Постановките му имат успех в Ню Йорк. Също така той е бащата на Кристофър Робин“.
Семейството не предпазило Кристофър от общественото внимание. Давали му адресираните до него писма от деца, а той старателно им отговарял с помощта на бавачката си. Постоянно го снимали заедно с баща му или самостоятелно. Когато бил на седем години, участвал в аудиозаписите на „Мечо Пух“ – експлоатация, която по-късно братовчед му казал, че недвусмислено показва „нелицеприятната страна на Пухизма“. Следващата година на прием пред 350 гости Кристофър рецитирал части от книгите и изпълнил песента „Приятелят“. През 1929-а участвал в конкурс, посветен на мечето.
Горе-долу по това време Милн решил да не пише повече детски книги. Усещал, че е време да каже „сбогом на всичко това“ и да промени отново литературната си насока – нещото, което толкова силно желаел в миналото. Но истинската причина най-вече се състояла в това, че бил „смаян и отвратен“ от прекалено голямата слава на детето си.
„Мисля, че истинският Кристофър Робин получи повече публичност, отколкото исках. Не желая К. Р. Милн някога да каже, че предпочита името му да е Чарлз Робърт“, подчертал Милн.
През 1930-а Кристофър отишъл в пансион. Както отбелязва по-късно, тъкмо тогава започнала онази „любовно-омразна връзка с измисления ми съименник, която продължава и до ден-днешен“. (Другите момчета му се подигравали безмилостно. Съседите му постоянно въртели грамофонната плоча, която бил записал, докато накрая тази шегичка им омръзнала и му дали плочата. Кристофър я разбил на парчета.)
Напълно непознати хора смятали, че познават – и могат да съдят – Кристофър. На 60-ата годишнина от първата книга за мечо Пух критикът Крис Паулинг написал:
„Имало ли е някога по-непоносимо дете от Кристофър Робин?“
Още по-унизително било това, че както Кристофър набляга в мемоарите си, тези мнения се основавали на герой, който нямал нищо общо с него. Семейството му дори не го наричало Кристофър Робин, а се обръщало към него с прякора Били. И баща, и син държели да подчертаят, че Кристофър е литературен герой. Но не всички правели разлика – и може би имало известна причина за това, тъй като първите илюстрации на Шепърд съвсем приличали на истинското момче.
След обезсърчителен период на дълго и безплодно търсене на работа, завършилият университет Кристофър започнал да изпитва истинско негодувание както към книгите за Пух, така и към баща си.
„Той беше постигнал своето със собствените си сили и остави зад гърба си пътека, по която да го следват. Но дали наистина постигна това изцяло със собствените си сили? Някъде там не се ли бях намесил и аз? В песимистични моменти, когато кръстосвах Лондон в търсене на работодател, който иска да използва моите таланти, ми се струваше, почти, че баща ми е стигнал там, където е, като се е катерел върху детските ми рамене, че ми е откраднал хубавото име и не ми е оставил нищо друго, освен празната слава да бъда негов син“, пише Кристофър.
Алън Милн имал също толкова проблеми с Пух и Кристофър Робин, колкото и синът му.
„Отказах се да пиша детски книги. Исках да избягам от тях, както едно време исках да избягам от „Пънч“; както винаги съм искал да избягам. Напразно. Както един прозорлив критик отбеляза: героят в моята последна пиеса, Господ да й е на помощ, беше „просто един пораснал Кристофър Робин“. Нищо по-различно“, споделя авторът.
Когато Милн пише в „Къщичката в къта на Пух“, че „в това омагьосано място в средата на Гората — едно малко момче и неговото Мече винаги ще си играят“, той няма представа колко е прав. Наследството му може и да не е толкова литературно, колкото му се е искало. Но дори сега, 60 години след смъртта на Алън Милн, момчето и неговото мече все още си играят по страниците, както и във въображението на милиони деца по света.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение