В последния ден на август, седем месеца преди раздаването на оскарите, в един от най-красивите градове в света започва най-старият кинофестивал – и наградният сезон на голямото кино. Целите на Венецианския филмов фестивал са да популяризира световното кино във всичките му форми – като изкуство, като развлечение и като индустрия, в дух на свобода и диалог.
Откриването тази вечер ще бъде с премиерата на новия филм на американския режисьор Александър Пейн Downsizing („Малък голям живот“). Пейн е известен като майстор на малките големи филми, в които няма извънземни нашествия, зашеметяващи ефекти и серийни убийци, а само чисто човешки и наглед съвсем обикновени истории („Отбивки“, „Относно Шмид“, „Потомците“). Новият му филм изглежда е по-различен. В „Малък голям живот“ Пол (Мат Деймън) и съпругата му Одри (Кристен Уиг) са обикновени хора, само докато не се подлагат на научен експеримент, вследствие на който претърпяват невероятна метаморфоза – смаляват се до височина от десетина сантиметра. Правят това в името на спасяването на света от пренаселеност, представете си колко по-малко харчове имат по-малките хора – ядат по-малко, имат нужда от много по-малки жилища и много по-малки дрехи.
Сред останалите 20 заглавия в конкурсната програма има още един филм с Мат Деймън – Suburbicon, режисиран от Джордж Клуни, по сценарий на братя Коен. Участват още Джулиан Мур и Оскар Айзък. Това е история от края на петдесетте години, а Събърбикън изглежда тихо, идилично градче, идеално място, където човек да отгледа децата си. Но под спокойната повърхност се крият измами, мрачни тайни и насилие.
Голям интерес предизвикват също Human Flow – разтърсващо документално изследване на Ай Вейвей за бежанската криза, Mektoub, My Love: Canto Uno – романтичната драма от Абделатиф Кешиш, носител на Златна палма от Кан през 2013-а, драматичният трилър First Reformed на Пол Шрьодер с Итън Хоук и Аманда Сайфред и още няколко заглавия от Великобритания, Франция, Италия, Китай, Япония…
Но публиката вероятно очаква най-нетърпеливо Mother! с Дженифър Лорънс, Хавиер Бардем, Ед Харис, Мишел Пфайфър. Новият филм, с който Дарън Ароновски се завръща в Лидо (след представянето на „Черен лебед“ през 2010-а) е психотрилър за млада жена, в чийто дом се появяват куп неканени гости – и вече бе определен от директора на фестивала Алберто Барбера като „най-личната и радикална творба” на режисьора.
Освен изброените, сред филмите, които според Барбера имат сериозен шанс да играят главни роли в започващия награден сезон, е и The Shape Of Water („Формата на водата“) на мексиканеца Гилермо дел Торо с участието на Сали Хокинс, който фестивалният директор описва като „нещо между „Красавицата и Звяра“ и „Чудовището от Черната лагуна“ – изключително изпипан и красив филм“.
Председател на журито тази година е американската актриса Анет Бенинг. Почетни отличия „Златен лъв“ за цялостен принос в седмото изкуство ще получат американските кинозвезди Робърт Редфорд и Джейн Фонда. Те ще им бъдат връчени на 1 септември.
Селекцията на много световни фестивали в киноиндустрията бе затруднена от навлизането на „Нетфликс“ и „Амазон“ – Кан вече обяви, че ще показва само заглавия, които вървят в киносалоните. Но Барбера не смята, че Венеция трябва да следва този пример.
„Ние просто не можем да игнорираме този феномен – обяснява той. – Все повече съвременни режисьори, сценаристи, актьори… отиват с проектите си в „Амазон“ и „Нетфликс“. След като те могат да приемат новите правила на играта, не виждам защо фестивалите да не могат.”
Като доказателство, че най-старият кинофестивал остава в крак с времето, в отговор на растящото любопитство към новата медия тази година Лидо (островът във Венецианската лагуна, където се провежда кинофестивалът) ще покаже селекция от филми във виртуална реалност. Барбера сочи като пример за растящото значение на новите технологии интересът, демонстриран от топрежисьори като Алехандро Гонсалес Иняриту, който показа своя изложба с виртуална реалност в Кан.
„Аз не мисля, че виртуалната реалност е бъдещето на киното. Това е нещо различно, съвсем нова медия“, коментира директорът.
По отношение на половото неравенство в киното, Барбера признава, че и във Венеция жените не са достатъчно добре представени в програмата, независимо, че председателят на журито за първи път от 11 години е жена. Но според него вината е в индустрията като цяло.
„Ние правим нашата селекция само на база художествените качества на филмите, които гледаме, и аз наистина се надявам, че филмовата индустрия ще се отърве от предразсъдъците си срещу жените. Като артисти те показват точно същата креативност и компетентност, както и техните колеги мъже. Смятам, че ситуацията се променя малко по малко и през следващите години ще виждаме все повече и повече жени-автори на филми“, сподели надеждите си пред медиите Алберто Барбера.
За да бъдем още по-добри...
За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!
Банковата ни сметка (в лева/BGN) С карта през ePay.bg
Площад Славейков ЕООД
IBAN: BG98UBBS80021093830440
BIC: UBBSBGSF
Банка: ОББ
Основание: Дарение