Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Как Ислямска държава манипулира света

Джихадистите дадоха на медиите кръв, после посегнаха на археологията. Когато и това се изчерпа – идва ред на жените, след това на децата

Храмът на Бел в Палмира бе една от най-добре запазените сгради в древния град. „Има само нас“, казват джихадистите от Ислямска държава. - Как Ислямска държава манипулира света

Храмът на Бел в Палмира бе една от най-добре запазените сгради в древния град. „Има само нас“, казват джихадистите от Ислямска държава.

Защо Ислямска държава взривява на парчета най-великите артефакти на древността в Сирия и Ирак? Това е един въпрос, който от месеци тормози историци и археолози – и обикновено му се отговаря с джихадистката доктрина, която постановява разрушаването на езически идоли, за каквито се смятат ценностите на Античността. Но всъщност Ислямска държава прави бизнес – и манипулира света, давайки му точно това, което очаква, казва ливанската археоложка Джоан Фаршакх.

Онова, което джихадистите правят, е много по-прагматично от сляпо преследване на крайнорелигиозни постулати, става ясно от думите на Фаршакх пред британския „Индипендънт“.

„Първо, Ислямска държава продава статуите, каменните барелефи и фреските, които са силно търсени от международните дилъри с културно-исторически ценности – обяснява тя. – Вземат парите за реликвите и чак след това взривяват храмовете и другите здания, от които са дошли съответните артефакти. Така прикриват доказателствата за плячкосаното.“

Според Фаршакх антики от Палмира вече са в продажба в Лондон – те отдавна не са в Турция, откъдето първо са преминали. Разрушението на града всъщност скрива приходите на Ислямска държава от тези изключително скъпи предмети. Никой не знае какво е било задигнато и продадени – нито пък какво е било унищожено.

Джоан Фаршакх от години работи по древните градове в Близкия изток, изследвайки ограбените градове в Самара в Ирак – където се предполага, че се е зародила „цивилизацията“ – след инвазията на САЩ през 2003 г. Тя каталогизира също обширната разруха на сукове и джамии в сирийските градове Алепо и Хомс от 2011 г. досега.

Фаршакх сама се описва като „студент по унищожение на археологията по време на война“. За последните 14 години е видяла повече от достатъчно оскверняване на историята, което да зареди страстта ѝ в тази депресираща кариера.

А от стратегическа гледна точка, тя забелязва умен подход от страна на Ислямска държава.

„Учат се от собствените си грешки – казва Фаршакх. – Когато започна археологическото им разрушение в Ирак и Сирия, подходиха с чукове и булдозери, сривайки всичко много бързо и заснемайки го. Взривиха Нимруд за един ден, но това им даде само 20-секунден клип. Вниманието на колко хора е било грабнато от това видео и за колко време? Сега ислямистите дори не се хвалят с разрушаването на един или друг град – оставят на хуманитарните групи за човешки права и на ООН да го правят вместо тях. Първо се съобщава за хора, които чуват „експлозии“. После планетата вижда и записи, които ИД разпространява по собствения си график.“

Взривяването на храма на Баал-Шамин се вижда на снимка, разпространена от Ислямска държава.

Взривяването на храма на Баал-Шамин се вижда на снимка, разпространена от Ислямска държава.

Затова и Палмира не е срината в едно общо видео.

„Започнаха с екзекуции [на сирийски войници] на римския театър. После показаха експозиви, обрамчили гръко-римски колони. След това обезглавиха пенсионирания археолог Халед Асаад. После дойде ред на взривяването на храма на Баал-Шамин.

Всички се уплашиха: „Какво ли ще е следващото? Ще е храмът на Бел!“. Това и стана. Сринаха храма на Бел. Какво следва сега? В Палмира ще има още много разрушения, които Ислямска държава внимателно ще планира. Ще се насочат към театъра, после към агората, след това суковете – имат цял град на разположение. И ще си дадат необходимото време.“

Това е част от добре премислената стратегия. Колкото по-дълго се точат разрушенията, толкова повече растат цените на пазара за културни ценности. Ислямска държава е в този бизнес и манипулира света в драмата с унищожението.

„В медиите няма истории без „събитие“. Първо Ислямска държава даде на медиите кръв. Медиите в един момента решиха да не показват повече кръв. Затова джихадистите им дадоха археология. Когато и това се изчерпа, ще се обърнат към жените, после към децата.“

Ислямска държава изглежда използва археологията и историята. Във всяка политическа криза група или диктатор може да изгради силата си на базата на исторически сведения. Шахиншахът използва руините на Персеполис, за да фалшифицира родовата си история. Садам Хюсеин постави инициалите си във Вавилон. А сега джихадистите обръщат тази идея с хастара навън.

„Вместо да градят могъщество върху археологически обекти, те го правят чрез разрушението им. Преобръщат обичайния метод – разказва Фаршакх. – Няма да има „преди“ в историята, така че защо да има „след“. Казват: „Има само нас“. Хората в Палмира днес могат да сравнят „преди“ и „след“, но след десет години няма да успяват, защото няма да е останал кой да помни. Няма да притежават тази памет.“

Всяка една антика, заграбена от Палмира, е безценна и от това Ислямска държава прави милиарди долара. Пазарът е там – приема оферти и е готов да ги изплати щедро. А джихадистите печелят с всяка своя стъпка, с всеки следващ взрив.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах