Софийска филхармония МЕГАБОРД

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Как Майстора рисува Вожда

В изложба питат кое е социалистическо, кое - тоталитарно изкуство

Този автопортрет на Владимир Димитров-Майстора няма да присъства в изложбата в "Лорань". - Как Майстора рисува Вожда

Този автопортрет на Владимир Димитров-Майстора няма да присъства в изложбата в "Лорань".

Как големият български художник Владимир Димитров-Майстора рисува героя от Лайпцигския процес и вожд на Коминтерна Георги Димитров? Отговор на този въпрос ще получи всеки, минал през столичната галерия „Лоранъ“ в дните около 9 септември.

В навечерието на датата, белязана от държавния преврат с най-важни последици в българската история, арт салонът на ул. „Оборище“ кани на експозицията си „Социалистическо или тоталитарно изкуство“. Включените в нея произведения са подбирани с месеци от галериста Лаврен Петров и могат да послужат за своеобразен портрет на времето, героите и стиловите търсения в изкуството.

Майстора преживява 16 години от народната власт и за това време освен гениалните си творби, понякога топи четката си и в пропагандни платна. Такъв е портретът на Георги Димитров, нарисуван с маслени бои и характерните за Владимир Димитров игри на светлината и сянката. На Майстора е и ескизът „Всичко за фронта, всичко за победата“, повлиян от патоса покрай преминаването на България на страната на победителите в последната фаза на войната.

Владимир Димитров – Майстора, „Портрет на Георги Димитров”, ок. 1950 г., маслени бои, платно, 97/83,5 см

Владимир Димитров–Майстора, „Портрет на Георги Димитров”, ок. 1950 г., маслени бои, платно, 97/83,5 см

Галерия „Лоранъ“ представя и творби, родени от възхвалата на бригадирското движение и учредяването на ТКЗС-тата на художници като Кирил Майски, Коста Петров и Панайот Панайотов.

Дежурен сюжет на соцепохата беше и Септемврийското въстание от 1923 г. – тази тема е представена с картината на Невена Ганчева „Селяни на бунт“.

Не липсват платна и от времето на т.нар. „развит социализъм“. Сред тях е картината на Йоан Левиев, зачената като реакция на събитията в Чили през 70-те години на миналия век и режима на Аугусто Пиночет.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах