Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Какво да гледаме на „Киномания“ преди сезона на наградите

Най-новото от Мартин Макдона и Стивън Спилбърг, истории за темите табу в секса, привилегированата буржоазия и апокалиптичното близко бъдеще (видео)

Ема Томпсън и Дарил Маккормак като Нанси и Лео Гранд в „Успех, Лио Гранд!“ - Какво да гледаме на „Киномания“ преди сезона на наградите

Ема Томпсън и Дарил Маккормак като Нанси и Лео Гранд в „Успех, Лио Гранд!“

Най-доброто от международното кино, добре познати класики и бисери за ценители събира предстоящата „Киномания“. Фестивалът тръгва на 17 ноември с българския филм „Майка“ на Зорница София, единственото българско предложение в програмата, което ще получи широко разпространение чак през 2023 г.

„Площад Славейков“ събра заглавията, които е добре да бъдат видени преди сезона на наградите. Сред тях попадат някои от най-обсъжданите филми, истории по действителен случай, най-новото от авторитети като Стивън Спилбърг и Мартин Макдона, както и заглавия, отличаващи се със забележителен актьорски състав и с теми, актуални за съвремието ни.

„Баншите от Инишерин

Майсторът на черната комедия Мартин Макдона („Три билборда извън града“) се завръща като режисьор и сценарист на филм, определян от някои критици като „един от най-добрите филми на годината“ и „най-добрата роля на Колин Фарел“.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

„Баншите“ е наситена с мрачен хумор притча за накърнено приятелство и опасностите от дребните обиди. Действието се развива през 1923 г. на измисления ирландски остров Инишерин, а в центъра на сюжета са двамата добри приятели Падрейк (Колин Фарел) и Колм (Брендън Глийсън) и дългогодишната им ненарушима традиция да излизат за по бира. Но когато един ден Падрейк както обикновено отива да вземе Колм, Колм не тръгва с него, а след това отказва да седне до доскорошния си приятел в кръчмата. Той предпочита да пести енергията си за своето ново хоби – да композира музика, вместо да си губи времето с Падрейк. Без да е получил задоволително обяснение и нежелаещ да приеме, че приятелството им е приключило, Падрейк продължава да провокира Колм, докато той не му отправя ужасяващ ултиматум. Последиците от този сблъсък скоро се отразяват върху цялото село и никой не е в състояние да предвиди крайностите, до които тази вражда би могла да стигне.

Както и в „Три билборда извън града“, Макдона отново постига крехък баланс между алегорията и реализма на междуличностната драма.

Филмът идва на „Киномания“ с две награди от Венецианския кинофестивал – „Волпи“ за най-добър актьор за Фарел и „Златен лъв“ за сценария на Макдона.

„Успех, Лио Гранд!“

За необичайната връзка между скучна пенсионирана учителка и привлекателен жиголо разказва драматичната комедия „Успех, Лио Гранд!“ на режисьорката Софи Хайд. Играта на двамата главни актьори Ема Томпсън и Дарил Маккормак „вдъхва живот на един наелектризиращ сценарий за темите табу в секса с остроумие, усет и необходимия реализъм“, пише списание „Емпайър“.

В главната роля е Нанси Стоукс (Томпсън), която иска да се отърси от ежедневието и търси сексуално приключение. Наема жиголо, представящ се като Лио Гранд (Маккормак), с надеждата, че доста по-младият от нея професионалист може да я отърве от сексуалните ѝ задръжки. Между невротичната жена в търсене на следбрачно сексуално пробуждане и секструженика обаче се заформя изненадваща връзка, а общуването между двамата връща на главната героиня насладата от живота.

Ема Томпсън разголва много повече от тялото си в този забавен и прочувствен разказ за две пълни противоположности и умело успява да изиграе трудната роля, която ѝ е поверена – на човек, пише още критиката за филма.

„Нейната дума“

Разобличаването на Харви Уайнстийн и престъпленията му от сексуален характер са в центъра на сюжета на „Нейната дума“. Филмът се базира на действителен случай и представя разследването на двете журналистки Джоди Кантор и Мегън Туохи, които първи хвърлят камък към недостижимата кула на холивудския гигант Уайнстийн.

Германската режисьорка Мария Шрадер разказа за усилията им в стила на „Спотлайт“ и „Цялото президентско войнство“, представя трудностите пред двете, затворените врати, мълчанието… Слуховете обаче се оказват верни и Уайнстийн е ключът към системата от власт и влияние, която пази насилниците.

„Нейната дума“ е напрегнат разследващ трилър, филм за женската солидарност и фундаменталното значение на четвъртата власт. Двете главни роли са поверени на Зоуи Казан и Кери Мълигън.

Трусовете от разследването им, публикувано през 2017 г., не само дават ход на световно движение против сексуалното насилие и злоупотребата с власт на мъже на високи позиции в развлекателната индустрия, но и могат да бъдат усетени години по-късно – от няколко дни в Лос Анджелис тече дело за престъпленията на Уайнстийн, който вече има една издадена присъда за изнасилване и сексуално посегателство.

„Опрощение“

Тази година „Киномания“ идва с две атаки срещу привилегированата буржоазия – „Идиотският триъгълник“ на Рубен Йостлунд, бижу от фестивала в Кан, поставя богатите си герои в ситуация на обърната йерархична пирамида, а „Опрощение“ на Джон Майкъл Макдона променя живота на персонажите си чрез смърт по невнимание. И двете продукции обаче е отнасят с ирония към фаталистични теми като хедонизма и нехайството на привилегированите.

Вижте още: ПОВРЪЩАНЕ НА ТЪГАТА

Главни герои на „Опрощение“ (2021) са богаташката двойка Дейвид (Ралф Файнс) и Джо (Джесика Частейн), които макар и на ръба на развод заминават за разточително уикенд парти в Мароко. По път към имението на известната гей двойка, която ги е поканила, колата им блъска и убива млад мароканец, продаващ фосили край пътя. Необезпокоявани те прибират тялото му в багажника и пристигат на партито по план, където скриват трупа в мазето на вилата и се отдават на вакханалията от танци, наркотици и разврат. На следващата сутрин на Дейвид му се налага да се изправи пред бащата на момчето и да посрещне съдбата си. За останалите партито продължава…

Към забележителния актьорски състав се присъединяват още Мат Смит, Кейлъб Ландри Джоунс, Кристофър Абът и други.

„Суша“

Докато политически лидери, активисти и обикновени хора обсъждат начини за спасяването на планетата ни от хватката на климатичната криза на форума на ООН Cop27, на „Киномания“ може да гледаме „Суша“ на Паоло Вирдзи, който засега се категоризира като апокалиптичен, а не документален филм.

В близкото бъдеще водата още повече подчертава неравенството между класите. Над Рим не е валяло от 3 години и липсата на живителната течност напълно е променила правилата и навиците на обществото. В града, загиващ от жажда и забрани, се преплитат съдбите на неколцина герои – млади и стари, изпаднали и преуспяващи, жертви и спекуланти, всеки от които търси своето избавление.

В ролите влизат Силвио Орландо, Валерио Мастандреа, Клаудия Пандолфи, роля има и Моника Белучи.

„Киномания“ продължава до 4 декември. Дотогава ценителите на седмото изкуство ще може да гледат още „Семейство Фейбълман“, прочувствено обяснение в любов на киното от Стивън Спилбърг, и „Сянката на Караваджо“, който Микеле Плачидо лично ще представи пред българската публика.

ФИЛМЪТ НА ЖИВОТА НА СПИЛБЪРГ С ПРЕМИЕРА НА „КИНОМАНИЯ“

МИКЕЛЕ ПЛАЧИДО ПРИСТИГА ЗА ПРЕМИЕРАТА НА НОВИЯ СИ ФИЛМ

За любителите на старото кино „Киномания“ предлага красиво пътуване във времето със заглавия като „Нощта на игуаната“ от 1964 г. по едноименната пиеса на Тенеси Уилямс и с оскаровия блясък на Ава Гарднър и „Моята нощ при Мод“ от 1969 г. с две номинации за „Оскар“.

Цялата програмата на фестивала

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах