Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Какво е чел Харуки Мураками като дете?

Японски вестник публикува библиотекарски картон, където фигурира името на писателя

Харуки Мураками е човек, чиито работа и начин да създава литературата си, са тема на изследване, казват от вестника, публикувал новината.  - Какво е чел Харуки Мураками като дете?

Харуки Мураками е човек, чиито работа и начин да създава литературата си, са тема на изследване, казват от вестника, публикувал новината.

Харуки Мураками е сред най-омагьосващите писатели. В неговите книги се сблъскват абсурдизъм и сюрреализъм, философия и поп-култура, секс и японски традиции, а героите му рядко не са обвити в притегателен мистицизъм. Но откъде се ражда този дух в творчеството на Мураками? Наскоро почитателите му получиха рядък поглед към работното му бюро. Сега пък японски вестник публикува изтекъл библиотечен картон, който показва какво е чел като дете бъдещият голям писател.

Като ученик в западния пристанищен град Кобе, Мураками е заел от училищната библиотека тритомното издание със събрани съчения на френския писател Жозеф Кесел, показва документът, публикуван от вестник „Кобе Шимбун“ и цитиран от британския „Гардиън“.

Не става ясно дали Мураками, тогава гимназист, е прочел може би най-известния роман на Кесел – „Дневна красавица“ от 1928 г., който разказва за жена, която през деня работи като проститутка, а вечер се завръща към живота си на домакиня. Книгата не е излизала на български език (а у нас и самият Кесел е публикуван за последно преди 85 години). „Дневна красавица“ обаче е филмиран през 1967 г., с участието на една от иконите на френското кино Катрин Деньов.

„Кобе Шимбун“ издава читателските навици на Мураками отпреди половин век, след като е достигнал до библиотекарски книжа на гимназията, в които се е натъкнал и на името на писателя като един от потребителите на заемната. Информацията за Кесел обаче е единствената, която достига до нас.

Новината предизвика остра реакция от страна на Японската библиотекарска асоциация, която обвини „Кобе Шимбун“ в нарушаване на личното пространство на Харуки Мураками и на останалите ученици, чиито имена се виждат на картона.

От печатното изданието обаче се защитиха с аргумента, че авторът е лицето на съвременната японска литература и всичко, свързано с професионалния му живот, е обект на разбираем интерес.

„Мураками е човек, чиито работа и начин да създава литературата си, са тема на изследване – коментира пред „Франс прес“ Хидеаки Оно, асистент-отговорен редактор в „Кобе Шимбун“. – Той е познат с дълбок поглед към британската и американската литература. Но [картонът] показва, че също така е разглеждал френската в младите си години. Вярваме, че този факт е от огромен обществен интерес.“

Самият Харуки Мураками, традиционно, не коментира случилото се.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

kapatovo.bg