Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Какво искат жените в Народния театър?

„Бележките под линия“ от Мирела Иванова с премиера на Сцена на четвъртия етаж

Параскева Джукелова, Вяра Табакова, Ирина Митева и Мария Каварджикова (права). Снимка: Народен театър - Какво искат жените в Народния театър?

Параскева Джукелова, Вяра Табакова, Ирина Митева и Мария Каварджикова (права). Снимка: Народен театър

Шест красиви жени доминират Сцената на четвъртия етаж на Народния театър. Поетесата Мирела Иванова представя пиесата си „Бележките под линия“. Тривиално заглавие, зад което живее пленително представление с шест феи на Народния театър.

Актрисата Юлия Знеполска (Мария Каварджикова) влиза в бутик за мода, харесала синьо-виолетова рокля с големи бели точки. Оказва се, че собственичката и автор на дрехите (Вяра Табакова) e гореща театрална фенка. Въздухът затрептява от одиозните ѝ хвалби по адрес на Юлия, но в бутика пристига дъщерята на актрисата Нина (Ирина Митева), която има рожден ден и измества вниманието към себе си. Нямам нищо против, защото Нина не може да седи на едно място и не спира да размята по сцената младото си тяло, обуто в къси бели панталонки. Тя не харесва роклята с белите точки и не се трогва от факта, че подобна дреха е носела любимата баба на Юлия. В бутика влиза и втората дъщеря на Юлия – Бистра (Илиана Коджабашева). Оттук нататък разговорите задълбават в информации и мнения за отглеждането и житейските перспективи на момичета, прекъснати от жалби заради егоистичното и безотговорно поведение на мъжете.

Мария Каварджикова. Снимка: Народен театър

Пиесата е като рентгенова снимка на съвременното общество, изградена от поетични сравнения и изненадващи изводи. Чисто феминистичен поглед, онагледяващ типичните разговори между няколко жени, събрани на едно място извън деловите им задължения.

В програмата Мирела Иванова разказва как била завладяна от идеята си да предаде автентично житейските мъки, страдания и копнежи на познати жени, търсещи я за събеседник – „психотрапевтични споделяния, неправдоподобни абсурди, които само животът може да съчини“. На сцената няма нещо, което се случва или нещо, което се развива с нови перипетии. Но разговорите постепенно завършват картината на отношенията между мъжете и жените. Семейните факти и коментари се пресичат от подигравките на колежката на Юлия, актрисата Лора (Параскева Джукелова), която поддържа свежа струя със самоиронията си на всичко забелязващ поглед.

Параскева Джукелова. Снимка: Народен театър

И понеже мястото на тези срещи е бутик за дрехи, тоалетите се превръщат в действащ персонаж (костюми и сценография – Борис Далчев), особено след като третата дъщеря на Юлия, Биляна (Ана Пападопулу), демонстрира екзотичната си рокля, коментирана с ирония от сестрите ѝ.

Ирина Митева и Илиана Коджабашева. Снимка: Народен театър

Разпределител на женската енергия на сцената е режисьорката Катя Петрова, автор на прекрасни постановки, истинска магьосница, играеща си с предметите и хората в незабравими сцени.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90