Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Картина на Караваджо, „скрита“ в частна колекция, за пръв път пред публика

Италия ще направи опит да откупи портрета, на който е изобразен Мафео Барберини, бъдещия папа Урбан VIII

Портретът на Мафео Барберини в момента е изложен в двореца-музей на влиятелната фамилия в Рим. Снимка: ЕПА/БГНЕС - Картина на Караваджо, „скрита“ в частна колекция, за пръв път пред публика

Портретът на Мафео Барберини в момента е изложен в двореца-музей на влиятелната фамилия в Рим. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Произведение на Караваджо, „скрито“ в частна колекция от десетилетия, за първи път излиза пред публика в Рим. „Портрет на монсиньор Мафео Барберини“ дебютира преди дни пред ценители в „Палацо Барберини“ и италианското Министерство на културата изказва надежди, че ще успее да го откупи от собственика, анонимен частен колекционер от Флоренция, съобщава „Ню Йорк Таймс“.

Творбата, за която позира бъдещият папа Урбан VIII, се съхранява в частната колекция и досега не е участвала в изложби, посветени на Караваджо, нито е била достъпна за научни изследвания. На портрета Мафео Барберини е на около 30 години. Портретът вероятно е поръчан, след като духовникът получава важна позиция във Ватикана. По-късно той ще остане в историята като папа Урбан VIII, наследник на голямата римска благородническа фамилия Барберини. Той е избран за папа през 1623 г. и остава глава на Римокатолическата църква до смъртта си през 1644 г.

Картината, изложена в дома на фамилията Барберини до 23 февруари, е важна и по друга линия – това е един от малкото оцелели портрети, нарисувани от Караваджо. Появата му пред публика се дължи най-вече на месеци увещания и ухажване на собственика от Томас Клемент Саломон, директор на Националните галерии за антично изкуство.

Авторството на картината до момента не е било оспорено, но е възможно това да се промени след по-широкото ú представяне. Снимка: ЕПА/БГНЕС

Портретът несъмнено е сред най-желаните произведения от музеи и колекционери, особено предвид, че през годините е показван пред шепа експерти. Произведението официално влиза в каталога с творби на Караваджо през 1963 г. и авторството му до момента не е било оспорено, дори и да има някои съмнения. Когато е описано преди 60 години, към него не са приложени документи, но вероятната причина за това е, че то е било набързо продадено на частния пазар, заедно с останалите ценности от „Палацо Барберини“, когато през 30-те години на миналия век съмнителен кралски указ позволява разпръсването на колекцията, включително извън Италия.

Сега портретът е изложен в зала в съседство до огромен салон с изображение на папа Урбан VIII на фреска. Показването му пред публика е вид подгрявка за голяма експозиция, посветена на Караваджо, която ще се открие през март 2025 г. със заемки от цял свят. Но италианското Министерство на културата има и друга цел – да убеди собственика да продаде портрета на държавата. Бюджетът на институцията е далеч по-нисък от сумата, на която би била оценена картината на арт пазара, дори като се вземе под внимание и пречката, че тя не може да напуска страната съгласно италианските закони. Затова министерството вероятно ще прибегне до по-широко набиране на средства, като дарителски кампании и финансиране от спонсори.

„Нашето първо желание бе да покажем портрета в изложба – и сега, когато го направихме, очевидно е, че идеята да го откупим е новата ни цел – казва Саломон. – Предизвикателство е, но ако е възможно, ще работим по въпроса.“

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

За да бъдем още по-добри...

За да бъдем още по-добри и да продължим да бъдем независима медия, не можем да го направим без вас - подкрепете „Площад Славейков“!

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

ДС