Софийска филхармония МЕГАБОРД

В „Площад Славейков“ пишат хора, а не изкуствен интелект.

Картина на Жорж Папазов влезе в колекцията на Център „Жорж Помпиду“

Това е първото платно на художника във френския Национален музей за модерно изкуство

Колекционерът Георги Василев с „Мечтание“. Снимка: Национална художествена галерия - Картина на Жорж Папазов влезе в колекцията на Център „Жорж Помпиду“

Колекционерът Георги Василев с „Мечтание“. Снимка: Национална художествена галерия

Платното „Мечтание“ от 1925 г. на българския художник Жорж Папазов вече е одобрено от експертната комисия на Център „Жорж Помпиду“ и официално е част от колекцията на един от най-прочутите музеи за изкуство в света, съобщиха от Националната галерия в София.

Изборът е направен лично от Ксавие Ре, директор на Националния музей за модерно изкуство на Франция, миналата година по време на изложбата „Жорж Папазов – Осветителят“ в Националната галерия. „Мечтание“ (маслени бои и пясък на платно, 72.5 x 60 cм) е дарение за Център „Помпиду“ от колекционера Георги Василев. Картината е избрана от колекцията след внимателно изследване от Ксавие Ре и специалисти по сюрреализъм. Миналата седмица журито по прием на нови творби в колекцията на Център „Помпиду“ е одобрило и приело картината и тя вече е част от фонда му.

Жорж Папазов е признат за един от видните представители на сюрреализма и на световното изкуство от първата половина на ХХ век. През 20-те години на века Папазов започва да създава странни, абстрактни образи, които носят сюрреалистично внушение и разкриват непознати светове. Характерни за него са огромните очи-прозорци, през които се виждат пейзажи, преминаващи границата на реалността. Художникът използва пясък във фоновете на картините си, за да придаде плътност на повърхността на изображението. Работата в тази посока, използването на необичайни материали и похвати, е част от опита за освобождаване от традиционните методи на рисуване и мислене. Разчитането на ефекти, породени от случайността, съвпада с идеите на автоматичното писане при сюрреализма. Създадените с пясък композиции напомнят също за детски рисунки и разчитат на силата на въздействието на първичното и непринуденото. Папазов навлиза в същността на картината, опитвайки се да въздейства единствено с нейната плът – всички класически методи на построяване на композицията са изоставени и тя въздейства със своята триизмерност, получена от натрупванията на материал. Образът разчита на въздействието на грубите, експресивни, мощни натрупвания по повърхността. Според изкуствоведа Андрей Наков, историята на изкуството познава много малко примери на такова пълно освобождаване на живописта.

ГРЕДИ АССА. ПЪТУВАНИЯ 27 февруари – 5 май 2024 г.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg