Найден Тодоров и Даниел Хоуп

Този текст е публикуван преди повече от 2 години

Картина, смятана за фалшив Рембранд, се оказа оригинал

Дъската, върху която е рисувана „Глава на мъж с брада“, е от дърво, от което е използвана плоскост за друга работа на художника

Рембранд ван Рейн, „Глава на мъж с брада“, ок. 1630 г. Репродукция: Музей „Ашмолиън“/Оксфордски университет - Картина, смятана за фалшив Рембранд, се оказа оригинал

Рембранд ван Рейн, „Глава на мъж с брада“, ок. 1630 г. Репродукция: Музей „Ашмолиън“/Оксфордски университет

Малка картина на изнурен, меланхоличен възрастен мъж, смятана за фалшификат на Рембранд ван Рейн, се оказа, че произлиза от ателието му и най-вероятно е рисувана от самия него. Произведението „Глава на мъж с брада“, съхранявано в мазето на музея „Ашмолиън“ в Оксфорд, ще бъде изложено за посетители тази седмица, съобщава „Гардиън“.

Творбата е рисувана върху дъбова дъска около 1630 г. През 1951 г. авторството ѝ е приписано на великия нидерландски майстор, но това не е потвърдено от „Rembrandt Research Project“, водещия институт по въпросите за творческото наследство на Ван Рейн.

„След като видяха работата на живо, решиха, че това не е картина на Рембранд – обяснява Ан ван Камп, специалист в „Ашмолиън“ по изкуството на северна Европа. – Казаха, че може да е имитация в стила на Рембранд и най-вероятно е създадена преди края на XVII в., тоест дори не е по Рембрандово време.

Разочаровани, изкуствоведите преместват картината в мазето на музея. Ван Камп се присъединява към екипа на институцията през 2015 г. и тогава за първи път се запознава с творбата с размери на пощенска картичка, „за която никой не искаше да говори, тъй като беше фалшив Рембранд“.

ОПЕРНА ГАЛА с РОЛАНДО ВИЙЯЗОН

Скоро след постъпването си на работа Ван Камп получава задача да организира голяма изложба на Рембранд, открита през февруари, дни преди Великобритания да наложи национална карантина през март заради коронавируса. Тогава у нея се заражда съмнението, че картината може би не е имитация.

„Рембранд прави това. Рисува мънички етюди на глави на старци с меланхолични, напрегнати погледи – коментира тя пред „Гардиън“. – Това е много типично за Рембранд по времето му в Лайден около 1630 г.

Вижте още: ОНЛАЙН ИЗЛОЖБА С ГРЕШКИТЕ НА МЛАДИЯ РЕМРАНД

Дъската, върху която е портретът, е подложена на анализ от Питър Клайн, водещ дендрохронологист, който установява, че плоскостта е от същото дърво, което Рембранд е използвал за „Андромеда, окована за скалите“. Част е от дъб, отсечен в Балтийския регион между 1618 и 1628 г.

„Като включим минимума години дървото да се превърне в подходящо за платно, със сигурност можем да датираме портрета около 1620 или 1630 г.“, смята той.

Според Ван Камп всички данни сочат, че портретът излиза от студиото на Рембранд. Предстоят още изследвания, за да се докаже със сигурност авторството.

„Ашмолиън“ посреща отново посетители от 10 август. Все още може да се разгледа изложбата с творби на Рембранд. „Глава на мъж с брада“ трябваше да се включи в експозицията по-рано, но ще бъде изложена пред посетители на 2 септември.

„Младият Рембранд“ ще остане в „Ашмолиън“ до 1 ноември.

Фоби

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах