„Къщата, която Джак построи“ на „София филм фест“

Кои ще са повече: очарованите или отвратените български зрители на последния филм на Ларс фон Триер?

Постерът на филма имитира „Лодката на Данте“ - картина на Дьолакроа от 1822 г., която показва Данте в ада, придружен от водача му Вергилий. - „Къщата, която Джак построи“ на „София филм фест“

Постерът на филма имитира „Лодката на Данте“ - картина на Дьолакроа от 1822 г., която показва Данте в ада, придружен от водача му Вергилий.

„Къщата, която Джак построи“ – най-новият филм на провокативния датски режисьор Ларс фон Триер, предизвика две крайно различни реакции на премиерата си в Кан през 2018-а. Една част от зрителите си тръгнаха посред филма, а останалите аплодираха 10 минути на финала. Дали това ще се случи и на родна почва, предстои да разберем на предстоящия „София филм фест“ (7 – 28 март), когато ще бъде българската премиера на филма.

Психологическият хорър „Къщата, която Джак построи“ проследява 12 години от живота на сериен убиец в щата Вашингтон между 70-те и 80-те години на миналия век. Джак обича да убива хора и няма някакви особени предпочитания към определен тип жертви. Просто убива, често експериментира и което е най-шокиращото – подхожда към убийствата като към произведения на изкуството. Колкото повече полицейският обръч около Джак се затяга, толкова по-големи рискове поема той по пътя на своето „изкуство“ с цел да постигне съвършенство. Филмът е разделен на пет части, проследяващи какво се случва в мисловния свят на Джак.

В образа на Джак е Мат Деймън, в останалите роли са Ума Търман, Бруно Ганц, Софи Грабьол, Райли Кийоу. Ларс фон Триер описва филма си като възхвала на идеята, че „животът е зъл и бездушен“, което се доказвало и от възхода на „Homo Trumpus“.

Вижте още: ЛАРС ФОН ТРИЕР: АКО НЯКОГА УБИЯ НЯКОГО, ЩЕ Е ЖУРНАЛИСТ

Критиката бе повече от объркана какво да каже за филма – лутайки се между „гротескното очарование“ на филма до „смайващия му финал“, крайният резултат на „Къщата, която Джак построи“ в IMDb е 42 точки от 100 от критиката и 7 от 10 точки от публиката.

„Ларс фон Триер, кикотещият се шарлатанин-гений на световното кино, се завърна с донякъде триумфална провокация на игрището в Кан, от което бе временно изгонен – пише критикът Питър Брадшоу в „Гардиън“. – Ето го отново, показващ среден пръст на всички американски либерални оплаквачи, с филм, ангажирал Ума Търман – да, отмъстителката срещу мъжете – като много, много глупава жертва на сериен убиец, филм, който същевременно се подиграва със сексуалната политика на оплакване и хвърля светлина върху затягането на американските закони за притежание на оръжие.“

Вижте още: ИСТЕРИЯ И ОТВРАЩЕНИЕ ОТ НОВИЯ ФИЛМ НА ЛАРС ФОН ТРИЕР

Майстори на пианото
Bookshop 728×90