Летен сезон

Този текст е публикуван преди повече от 3 години

Казусът с рисунките, приписвани на Ван Гог, още по-заплетен

Експертката, потвърдила автентичността на 65-те рисунки на холандеца, отвръща на съмненията

Портрет от скицника, за който се твърди, че е автопортрет на Винсент ван Гог. - Казусът с рисунките, приписвани на Ван Гог, още по-заплетен

Портрет от скицника, за който се твърди, че е автопортрет на Винсент ван Гог.

Светът на изкуството е в сложна дилема: на Ван Гог ли принадлежат действително скиците, приписани му от изкуствоведката с български произход Богомила Уелш-Овчаров. От музея на импресиониста в Амстердам категорично отричат авторството да е негово. Пред „Франс прес” обаче критикът Франк Бай подкрепя твърденията на Уелш-Овчаров, а тя излезе с още детайлни аргументи за скицника, открит в Прованс.

От стара сметководна книга в „Кафе дьо ла гар”, обезсмъртено от Ван Гог и Гоген, през юни 2016-а излизат 65 неподписани рисунки. Приличат на подготвителни ескизи за големите шедьоври на холандеца. Когато френското издателство „Сьой” публикува през ноември факсимилета на рисунките, експертите Тейо Меедендорп и Луис ван Тилборх от музея в Амстердам смятат, че става дума за имитации, пълни с фрапантни топографски неточности, които не съответстват нито на точния характер на скица, направена на място, нито на самите завършени картини.

„Няма еволюция между Арл и намереното в кафенето. Работата тук е монотонна, несръчна и лишена от дух”, смятат двамата специалисти.

Експертът Франк Бай, натоварен с оценката на произведенията, отрича обвиненията в мистификация, отправени от амстердамския музей и се опира на две мнения, оповестени от „безспорните специалисти по Ван Гог – Богомила Уелш-Овчаров и Роналд Пикванс”. Франк Бай поддържа и тезата, че аргументацията на музея „Ван Гог” е съсипана от двамата историци на изкуството.

Според Бай скицникът позволява да се потвърди тезата, че рисунките са оставени в кафенето в Арл през май 1890 г. от д-р Феликс Ре, приятел на художника. Рисунките трябва да са били подарък за собствениците на заведението от художника, който по това време се е намирал в приют за душевноболни. Според музея „Ван Гог” обаче майсторът не е имал достъп до средства за работа при престоя си в лудницата, а и скицникът е бил променен непосредствено преди да бъде публикуван.

Изкуствоведката Богомила Уелш-Овчаров, директно атакувана от музея, отговаря на аргументите им. Според нея липсващите и отново появяващи се листове от скицника, позволяващи по-късното им датиране, са доказателство, че принадлежат на Ван Гог, а не обратното. Тя отрича да са променяни датите в скицника. И съжалява единствено, че последните листове не са могли да бъдат включени навреме в изданието с рисунките.

Ако не минава и ден, без да ни отворите...

Ако не минава и седмица, без да потърсите „Площад Славейков“ и смятате работата ни за ценна - за вас лично, за културата и за всички нас като общество, подкрепете ни, за да можем да продължим да я вършим. Като независима от никого медия, ние разчитаме само на финансовото съучастие на читатели и рекламодатели.

Банковата ни сметка (в лева/BGN)     С карта през ePay.bg

Bookshop 728×90

Този сайт използва „бисквитки“ с цел анализиране на трафика и измерване на рекламите.

Разбрах